Søvn og putning - 5 mdr.

25. marts 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og putning - 5 mdr.

Hej Helen.

Jeg har i lang tid fulgt din brevkasse på sidelinjen, og nu har jeg selv brug for et par råd.

Min mand og jeg fik i slut oktober 2014 en dejlig søn. Han har i lang tid sovet ganske fint, ca 3 til 4 timer af gangen afbrudt af amning.

Den seneste tid har det dog ændret sig. Dels er han blevet svær at putte. Jeg plejer at amme ham i søvn, og det er gået ok, men nu vågner han efter 20-30 min, og så kan vi starte forfra. Han får lidt at spise, jeg tager brystet fra ham, og det accepterer han som regel efter et par gange. Jeg putter ham i tremmesengen, og så er det, at han vågner flere gange, inden han endelig falder i dyb søvn. Nogle gange kapitulerer jeg og tager ham med i dobbeltsengen, men så sover jeg bare ikke særlig godt.... Vi prøver at lægge en hånd på maven af ham, vugge sengen, tysse stille på ham osv, når vi kan mærke at han begynder at vågne, men det har ingen effekt. Nogle forslag til hvad vi kan gøre anderledes?

Han er også begyndt at vågne oftere og oftere om natten. Og det er helt klart brystet han vil have!!! Som regel sover han først ca. 3-4 timer, og der er han sulten. Men derefter kan han vågne hver time, og han vil egentlig bare sutte. Efter lidt tid kan jeg lægge ham fra mig igen, men som sagt vågner han så hver time til hveranden. Jeg er ved at være godt træt, og vi har brug for lidt råd.

Min mand er klar på at tage ham,- vi er dog lidt usikre på hvor lang tid, vi kan forvente, at den lille mand kan klare sig uden mad. Min læge mener ikke, at han overhovedet behøver noget fra 20 til 07, - det er jeg dog ikke ...

Annonce

... helt sikker på er realistisk. Hvor lang tid kan vi ca forvente, at det vil tage at vænne ham af med den "uvane"? Han tager ikke sut, men vi forsøger stadig at overbevise ham om, at det er en god idé:-).

Han er en stor dreng på 9 kg og 69 cm. Ellers er han sund og rask og en glad dreng. Indtil nu har jeg kun ammet. Kunne det være en idé at starte med noget grød nu, eller skal jeg vente, til han er de 6 måneder?

Han er begyndt at bevæge sig meget, så måske det også spiller ind på natteroderiet? Vi havde ikke de problemer i samme grad med storebror, som er 5 år, så vi er lidt på bar bund.

Som regel står vi op kl 07, han får mad og bliver puttet i barnevognen ca. kl. 09 hvor vi så følger storebror i børnehaven. Han sover som regel 1,5 til 2 timer ( af og til bliver til næsten 3 ), vågner ca. kl. 11- 11.30 og er vågen i ca. 2 timer. Så sover han fra ca. 13.30 til 16, nogle gange længere, og mellem 18 og 19 har han tit brug for en lille lur. Det er sjældent at han sover før kl. 22. Er dette er problem? Vi ville jo gerne, at han sov noget tidligere, men på den anden side er vi heller ikke interesseret i, at han vågner kl. 5-6 stykker, da det hele gerne skal passe med aflevering af storebror. Ved heller ikke om det realistisk med den alder han har?

Jeg ammer ham både, når han vågner og inden en lur, så jeg føler, at han får nok at spise i løbet af dagen, og at det altså ikke på grund af sult han vågner så meget om natten.

Jeg glæder mig til at høre fra dig og tak for en rigtig god brevkasse. Beklager den lange forklaring…

Med venlig hilsen
Anita

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor