Brev:
Nattesøvnen driller
18. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Nattesøvnen driller
Hej Helen.
Jeg er mor til en dejlig, glad og lidt sensitiv pige på 5,5 mdr. Frida vejede 2880 da hun blev født og vejer nu 6,5 kg. Hun lå med numsen nedad og blev derfor født ved kejsersnit, og har døjet en del med nakkesmerter, og har derfor i en lang periode ikke ville ligge på maven. Men efter utallige kiropraktor- og zoneterapibehandlinger vil hun nu gerne ligge på maven, og har de sidste tre uger rullet fra ryg til mave i stor stil.
Frida er en pige med en lille appetit, hvorfor jeg ammer hende før og efter hver lur for at få nok mad i hende. Ligeledes er vi godt i gang med skemad, som hun finder meget spændende, dog er det fortsat ikke de store mængder hun indtager. Hun er endvidere rigtig glad for vand og får det både af kop og kop med drikke tud. (Hun nægter at tage sutteflasken, men bruger sut). Frida har ej heller været den bedste til at sove, men med meget arbejde og hjælp fra dine bøger sover hun rigtig fint i løbet af dagen, og er generelt nem at lægge til at sove.
Siden hun var 3-4 mdr. har hun fulgt dit søvnhjul nøjagtigt, dog med nogle flere amninger i løbet af natten. Det virker dog som om at der for nogle uger siden er sket nogle forandringer i hendes søvnmønster. Hendes dag ser således ud:
Vågner kl.5:30 – ammes og ligges til at sove lidt mere.
Vågner kl.6:30-7:00 og er frisk.
Bliver lagt til at sove igen 8:30-9:00 og sover 2 timer.
Får grød med frugt topping, agurk i hånden og vand af kop, og hver anden dag får hun et bad som også hjælper dejligt på eftermiddagsluren.
Bliver lagt igen kl.13:00-13:30 og sover 2 timer.
Så er der lege- og hyggetid.
Kl.17:00 tager hun en hurtig powernap på 20-30 min og er efterfølgende oppe i 4 timer, hvilket hun trives rigtig godt med og bliver lagt til at sove cirka kl. 21:30.
Kl.18:00 får hun kartoffelmos med diverse grønsager, agurk i hånden og vand af kop når resten af familien også spiser. I løbet af dagen bliver hun tilbudt vand af kop med drikke tud.
Om natten bliver hun ammet mellem 4-5 gange om natten, nogle gange kan min mand trøste hende og ligge hende til at sove igen. Dog har hun de sidste nætter været utrøstelig og gået i flitsbuestilling med svingende arme, hvorfor jeg har ammet hende i søvn. Vi har forsøgt at give hende vælling om aftenen inden hun bliver lagt, hvor hun har drukket mellem 20-70 ml, hvorefter hun er blevet ammet, men dette har ikke haft nogen positiv indvirkning på natamningerne.
Førhen fik Frida 14,5 timers søvn i døgnet, men det virker til at hun er begyndt at sove mindre om natten. Førhen kunne hun sove 10 timer, men det er indenfor de sidste tre uger blevet forkortet ned til 9 timer, hvorfor hun nu får 13,5 time om dagen. Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal forkorte hendes formiddagslur med 15 min. I håb om at hun vil sove længere om natten, men ved ikke om det vil hjælpe.
Mit spørgsmål er derfor, hvad skal vi gøre for at få mere nattesøvn i Frida og muligvis og lidt mindre amning om natten.
Håber at det er information nok til at give en vurdering af forholdene.
På forhånd tak.
Julie