Nattesøvnen driller

18. januar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Nattesøvnen driller

Hej Helen.

Jeg er mor til en dejlig, glad og lidt sensitiv pige på 5,5 mdr. Frida vejede 2880 da hun blev født og vejer nu 6,5 kg. Hun lå med numsen nedad og blev derfor født ved kejsersnit, og har døjet en del med nakkesmerter, og har derfor i en lang periode ikke ville ligge på maven. Men efter utallige kiropraktor- og zoneterapibehandlinger vil hun nu gerne ligge på maven, og har de sidste tre uger rullet fra ryg til mave i stor stil.

Frida er en pige med en lille appetit, hvorfor jeg ammer hende før og efter hver lur for at få nok mad i hende. Ligeledes er vi godt i gang med skemad, som hun finder meget spændende, dog er det fortsat ikke de store mængder hun indtager. Hun er endvidere rigtig glad for vand og får det både af kop og kop med drikke tud. (Hun nægter at tage sutteflasken, men bruger sut). Frida har ej heller været den bedste til at sove, men med meget arbejde og hjælp fra dine bøger sover hun rigtig fint i løbet af dagen, og er generelt nem at lægge til at sove.

Siden hun var 3-4 mdr. har hun fulgt dit søvnhjul nøjagtigt, dog med nogle flere amninger i løbet af natten. Det virker dog som om at der for nogle uger siden er sket nogle forandringer i hendes søvnmønster. Hendes dag ser således ud:

Vågner kl.5:30 – ammes og ligges til at sove lidt mere.
Vågner kl.6:30-7:00 og er frisk.
Bliver lagt til at sove igen 8:30-9:00 og sover 2 timer.
Får grød med frugt topping, agurk i hånden og vand af kop, og hver anden dag får hun et bad som også hjælper dejligt på ...

Annonce

... eftermiddagsluren.
Bliver lagt igen kl.13:00-13:30 og sover 2 timer.
Så er der lege- og hyggetid.
Kl.17:00 tager hun en hurtig powernap på 20-30 min og er efterfølgende oppe i 4 timer, hvilket hun trives rigtig godt med og bliver lagt til at sove cirka kl. 21:30.
Kl.18:00 får hun kartoffelmos med diverse grønsager, agurk i hånden og vand af kop når resten af familien også spiser. I løbet af dagen bliver hun tilbudt vand af kop med drikke tud.

Om natten bliver hun ammet mellem 4-5 gange om natten, nogle gange kan min mand trøste hende og ligge hende til at sove igen. Dog har hun de sidste nætter været utrøstelig og gået i flitsbuestilling med svingende arme, hvorfor jeg har ammet hende i søvn. Vi har forsøgt at give hende vælling om aftenen inden hun bliver lagt, hvor hun har drukket mellem 20-70 ml, hvorefter hun er blevet ammet, men dette har ikke haft nogen positiv indvirkning på natamningerne.

Førhen fik Frida 14,5 timers søvn i døgnet, men det virker til at hun er begyndt at sove mindre om natten. Førhen kunne hun sove 10 timer, men det er indenfor de sidste tre uger blevet forkortet ned til 9 timer, hvorfor hun nu får 13,5 time om dagen. Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal forkorte hendes formiddagslur med 15 min. I håb om at hun vil sove længere om natten, men ved ikke om det vil hjælpe.

Mit spørgsmål er derfor, hvad skal vi gøre for at få mere nattesøvn i Frida og muligvis og lidt mindre amning om natten.

Håber at det er information nok til at give en vurdering af forholdene.

På forhånd tak.

Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!