Brev:
Min søn på 16 mrd. vil pludselig ikke sove
27. maj 2014
Alder:
16 mdr.
Min søn på 16 mrd. vil pludselig ikke sove
Kære Helen
Vi har nogle udfordringer med sønnens søvnrytme.
Han sov igennem fra han var 3 måneder til 8 måneders alderen.
Fra 8 måneder havde han mange problemer med ørerne, som resulterede i dræn omkring 1 års alderen. Siden 8 måneder - også efter dræn - vågner han utallige gange om natten.
For ca. 1 mrd siden - da han var 15 måneder gammel, og ca. 1½ uge efter vi var stoppet med natflaske, så gik vores dejlige dreng fra den ene dag til den anden til ikke at ville sove om aftenen.
Vi har altid kunnet lægge ham, synge en godnat sang, sige godnat og forlade værelset. (Han har sovet på eget værelse meget længe).
Enkelte gange lå han og pludrede lidt, men var aldrig ked af det, og lagde sig blot til at sove.
Men nu bliver han små ked af det, men det minder dog om skuespil, når vi forlader lokalet.
Vi forsøger at have en fast rutine, hvor vi adresserer, at nu skal vi snart sove, fast procedure med nattøj, tandbørstning, læse bog, og så i seng kl. 19.
Der kan godt være stille lidt, men pludselig en masse larm fra værelset, dyne, pude smides på gulvet, sutten lige så, og så et hoppe-danseshow i sengen. Når vi får ham til at lægge sig, og han putter igen, kan vi se hvor træt han er, men han vil simpelthen ikke give op.
Han er træt de fleste morgener, for han vågner stadig ml. kl 6 og 7 uanset at han først sover 20.30-21. Og så er vi jo ved at gå ud af vores gode skind, fordi vores aftener går med talrige "godnatture" ind på værelset.
Han er aldrig rigtig ked af det, hysterisk eller lignende. Og sove-problemerne er de samme, også de dage hvor han af en eller anden grund ikke har sovet så meget i vuggestuen.
Håber meget du har et par gode råd.
På forhånd tak
Julie