Vågner, græder om natten

11. marts 2014

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vågner, græder om natten

Hej Helen.

Min lille datter på 18 mdr. sover rigtig dårligt om natten. Det er så synd for hende, men efterhånden har jeg også ondt af mig selv. Hun vågner og græder rigtig mange gange 6 ud af ugens 7 nætter ca. Eller, hun sover aldrig igennem, det har hun ikke gjort en eneste gang i hendes liv.

De gode nætter vågner hun måske 3-4 gange. Jeg ammer hende stadig til natten, det synes vi begge er rigtig hyggeligt, og det er en dejlig måde at sige godnat og runde dagen af på. Hun falder fint i søvn bagefter og sover så fredeligt i ca 2-3 timer. Derefter starter balladen.

I nat vågnede hun fx 7 gange fra kl 22-01, derefter holdt jeg op med at tælle. Jeg bliver sindssyg af det og bliver sørme også lidt irriteret nogle nætter, selvom jeg godt ved, at hun jo ikke gør det for at genere mig. Stakkels pus. Hun græder/skriger relativt kortvarigt, men SKAL have hjælp til at sove videre. Nogle gange skal hun bare have sutten, andre gange skal hun aes og nusses og lægges i en anden stilling. Men hun falder altid i søvn igen hurtigt. Til gengæld går der sjældent 1 time før hun vågner igen, og ofte kun 30 min.

Hun er ellers en glad og tilfreds pige som udvikler sig fint, der er intet om dagen, bortset fra hendes seperationsangst, hun er ikke glad for fremmede, eller folk hun ser sjældent. Pædagogerne i vuggestuen, hvor hun kun er 2-3 gange om ugen, er hun glad for og tryg ved, og de beskriver hende også som en "bestemt dame" som gerne vil transporteres på armen, hvis hun kan slippe afsted med det, men ellers som en ...

Annonce

... glad, sjov og nysgerrig pige.

Hun har haft væske på ørene, ikke mellemørebetændelser, det har hun kun haft en gang. Hun har sjældent feber men er ofte forkølet. Hun fik lagt dræn i februar og vi troede jo, at nu skulle vi til at sove igen, men det har overhovedet ikke hjulpet. Hun hører klart bedre og udvikler sig med lynets hast sprogligt og motorisk, og så er gråden om natten knap så klagende. Hun raller noget i svælget, også om natten, men ørelægen siger, at hun ingen polypper har. Lidt store mandler, men ikke der burde vække hende. Han virker meget kompetent og som om han virkelig gerne vil hjælpe os, men han forstår ikke hvorfor hun vågner. Drænene sad fint til kontrollen og der var intet væske længere.

Jeg ammer hende måske 1-2 gange i løbet af natten, og det er fint nok, det vil jeg gerne, men det betyder jo også, at det er mig hun sover sammen med. Hendes far sover hos storesøster, da han jo ellers ikke ville få sovet. Jeg studerer, hvorfor jeg ofte har "fri" men jeg får jo slet ikke læst nok, er jo helt svimmel af træthed hver dag. Bliver nogle dage også hurtigt irriteret, unødvendigt bekymret over småting osv.

Hvad søren kan der være galt med hende?? Hun sover som regel også fint de sidste time eller to inden vi står op og er altid i et vældigt humør om morgenen! Hvad er det hun vågner af? Hun spiser fint, nogle gange meget mere end andre, men der er ingen forskel på søvnen afhængigt af, hvor meget hun har spist til aftensmad. Hvad tænker du?

Kærlig hilsen
en meget meget træt og udmattet mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre