Brev:
Søvn - 15 mdr.
19. november 2013
Alder:
15 mdr.
Søvn - 15 mdr.
Hej Helen.
Ja så er jeg tilbage, nu er min søn næsten 15 mdr (2 mdr for tidligt født).
Vi kæmper STADIG med natte søvnen, natflaske og alt hvad der dertil høre.
Vi var endelig kommet ud af natflasken her i okt/nov. Så begyndte han at vågne tidligere og tidligere, sur og tvær og grædende indtil han fik sin morgen mad. Da vi ramte kl 04.30-5.00 om tænkte jeg nej - nu får han en flaske - han sov til kl 7 derefter. Så det gik vi tilbage til med den regel at han tidligst måtte få flaske ( en tynd mælkeblanding MME3) kl 04.30. Det gik ok. Nu er vi tilbage i flaske ved midnat og ved 4-5 tiden, øv.
Han sover meget uroligt, der langt mellem de dage hvor han sover godt.
Hans aften rytme er således:
Aftensmad kl ca.17.45.
kl 18.45 evt llidt grød hvis han ikke har spist så meget til aften.
Kl 19 - putte ritual begynder boglæsning på værelset med dæmpet belysning og aftenflaske.
19.30 senest godnat.
kl 23-00 vågner og græder.
kl 01-01.30 vågner og græder
kl 04 vågner og græder
kl 05 vågner og græder
Kl 05-06 opgiver vi og tager ham op hvor det er tydligt at han ikke har sovet færdig - han er sur og græder.
Det kan tage alt fra 5 min til 1 time at få ham til at falde til ro i alle tilfældene hvor han vågner om natten. Jo længere vi kommer ud på natten jo længere og voldsommere græder han. Hvis man tager ham op er han som en flitsbue! Og skriger!
Flaske hjælper nogle gange og det er jo nok derfor vi er faldet tilbage til flasken da vi efterhånden er desparate.
Det skal siges at han ofte er forkølet og sover naturligvis også dårligt derfor - vi er obs på hans ører og får dem tjekket jævnligt.
Hvad skal vi gøre? Hvorfor sover han så godt de første 5 timer af natten? Og så når vi går i seng - så starter balladen. Vi går efterhånden i seng samtidlig med ham for at få noget søvn!
Gode råd søges i den grad...
Af med flaske?
Af med gråd?
Sove igennem uden gråd?
Med venlig hilsen
T