Søvn - 15 mdr.

19. november 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Søvn - 15 mdr.

Hej Helen.

Ja så er jeg tilbage, nu er min søn næsten 15 mdr (2 mdr for tidligt født).

Vi kæmper STADIG med natte søvnen, natflaske og alt hvad der dertil høre.
Vi var endelig kommet ud af natflasken her i okt/nov. Så begyndte han at vågne tidligere og tidligere, sur og tvær og grædende indtil han fik sin morgen mad. Da vi ramte kl 04.30-5.00 om tænkte jeg nej - nu får han en flaske - han sov til kl 7 derefter. Så det gik vi tilbage til med den regel at han tidligst måtte få flaske ( en tynd mælkeblanding MME3) kl 04.30. Det gik ok. Nu er vi tilbage i flaske ved midnat og ved 4-5 tiden, øv.
Han sover meget uroligt, der langt mellem de dage hvor han sover godt.

Hans aften rytme er således:
Aftensmad kl ca.17.45.
kl 18.45 evt llidt grød hvis han ikke har spist så meget til aften.
Kl 19 - putte ritual begynder boglæsning på værelset med dæmpet belysning og aftenflaske.
19.30 senest godnat.
kl 23-00 vågner og græder.
kl 01-01.30 vågner og ...

Annonce

... græder
kl 04 vågner og græder
kl 05 vågner og græder
Kl 05-06 opgiver vi og tager ham op hvor det er tydligt at han ikke har sovet færdig - han er sur og græder.

Det kan tage alt fra 5 min til 1 time at få ham til at falde til ro i alle tilfældene hvor han vågner om natten. Jo længere vi kommer ud på natten jo længere og voldsommere græder han. Hvis man tager ham op er han som en flitsbue! Og skriger!

Flaske hjælper nogle gange og det er jo nok derfor vi er faldet tilbage til flasken da vi efterhånden er desparate.

Det skal siges at han ofte er forkølet og sover naturligvis også dårligt derfor - vi er obs på hans ører og får dem tjekket jævnligt.

Hvad skal vi gøre? Hvorfor sover han så godt de første 5 timer af natten? Og så når vi går i seng - så starter balladen. Vi går efterhånden i seng samtidlig med ham for at få noget søvn!

Gode råd søges i den grad...

Af med flaske?
Af med gråd?
Sove igennem uden gråd?

Med venlig hilsen
T

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder