Brev:
Hjælp til at sove selv i barnevognen
7. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Hjælp til at sove selv i barnevognen
Hej Helen..
Min datter på næsten 10 mdr. og jeg er kommet ud på et sidespor hvor det funger bedst at jeg giver hende flaske for at få hende til at falde i søvn. Hvor efter jeg bær hende ud i barnevognen eller ind i hendes seng til aften.
Min datter har altid brugt sut og det har været fantastisk nemt at få hende til at sov. Hun fik mad og blev lagt i seng eller barnevogn og faldt altid hurtigt i seng selv med sutten..
Da hun så blev ca. 6 mdr. begyndte hun ikke at ville have sutten længere og stille og roligt blev det til at hun fik flaske på armen og derefter lagt over i barnevognen eller i sengen om aften hvor hun så sov videre. Hun har et stort sovehjerte og kan nemt sove et par timer i lur og igennem om natten, hvilket er skønt.
Men her 1 nov. starter hun i vuggestue og der ville jeg gerne have lært hende at falde i søvn uden at sove med flasken i munden. Problemet er bare hvordan søren gør jeg det… Syntes ikke noget virker og mit mod er tabt..
Pt. når søvntoget kommer, kommer hun på armen med suttekluden når vi laver flasken, hun får en lille hue på og så får hun flasken. Falder i søvn med flasken i munden og bliver båret ud i barnevognen hvor hun sover videre i 1 ½ til 2 timer pr gang..
Jeg tænker det har de ikke tid til i vuggestuen, så hvordan gør jeg så hun kan falde i søvn selv uden flasken i munden og uden jeg skal trille vejene tynde?
Vores dagsrytme er:
6.30 Bliver hun vækket
7 Morgenmad. Hvilket er ½ pære fx, ½ skive rugbrød med smøreost eller syltetøj skærpet, da jeg ikke kan få hende til at spise havregryn eller noget med ske for den sags skyld. Hun vil tygge og gider derfor ikke mos og grød. Også selv om hun ikke har nogen tænder endnu. Samt vand.
Hun bliver vasket, kommer i tøjet og leger
9-930 får hun flaske og sover uden afbrydelser
1030-11 vågner hun og får frokost en halv time efter ca. 1 skive Rugbrød med fx leverpostej, frugt og grønsager fra aften før, samt vand. Så bliver der leget og hygget.
1330-1430 får hun flaske og sover til 15-16 stykker op og lege.
1730 spiser vi aftensmad, det familien nu får, samt vand.
Ca. 20/ når søvntoget kommer får hun godnat flaske og sover oftest til kl. 630 næste morgen uden at få en lille flaske om natten.
Hun drikker ca. 130-180ml pr lur og ca. 200ml til aften. Hun spiser så ikke så meget rigtig mad, men det tænker jeg bliver bedre når ikke hun får så meget flaske om dagen. Hun smager oftest på det, gumler lidt og spytter det ud.. dette er alle måltider. Hvad tænker du?
Jeg har prøvet ikke at putte så meget Nan i, fx 180ml vand og kun Nan nok til 100ml så det blev tyndere i håb om at hun spiste mere rigtig mad, men det virker heller ikke rigtig, så tømmer hun bare flasken for rub og stub i stedet.
Ihhh jeg håber sådan du kan hjælpe mig uden gråd og grå hår;)
Venlig hilsen
Heidi