Brev:
Vil gerne - og så alligevel ikke
26. august 2013
Alder:
8 mdr.
Vil gerne - og så alligevel ikke
Kære Helen
Et - på en måde - konkret spørgsmål:
Villum, der er lige på den anden side af 8 måneder, bliver pludselig meget ked af det, når han bliver puttet i sin barnevogn.
Når jeg så tager ham op, er det ligesom en af de der blinke-dukker, han sover i det øjeblik han er på min arm. Når jeg så forsøger at lempe ham ned i vognen, bliver han ked af det igen. Sådan fortsætter vi lidt - sommetider længe - og til sidst er han så træt, at han overgiver sig.
Er det en fase eller er jeg i gang med at skabe en dårlig vane?
Er det det første, er det jo ligegyldigt at putte sådan en periode. Jeg kan læse mig til, at der lige nu godt kan være lidt udfordringer med søvnen, han er så småt begyndt at kravle, og der MÅ også være tænder på vej snart, så der er jo mange gode grunde :-)
Når vi leger på gulvet, søger han meget tit lige hen og skal sidde på skød et par minutter, inden han leger videre - så det er vel helt efter bogen og handler om tryghed?
Jeg forsøger, at få ham i barnevognen inden han sover tungt - så han oplever at falde - helt - i søvn der.
I fald det ikke er nogen hensigtsmæssig måde at putte på, hvad i alverden gør jeg så? Han er altså virkelig ulykkelig, hvis jeg insisterer på, at han skal blive liggende. Og det har jeg hverken rygrad eller hjerte til.
Om aftenen er det nogenlunde det samme. Han er bare fuldstændigt færdig klokken 18.30 - så det går langt hurtigere. Og når han sover, sover han godt. Både nat og dag. I dag forsøgte jeg mig med at putte en halv time senere til formiddagslur, det gjorde ikke den store forskel.
Jeg håber at du - som sædvanligt - lige har svaret :-)
Pia.