Brev:
Sover så dårligt om natten
22. november 2012
Alder:
7 mdr.
Sover så dårligt om natten
Hej Helen,
Så skriver jeg til dig igen! Og endnu engang handler det om søvn – eller mangel på samme.
Vi har en dreng på 7½ mdr. Han er en glad og meget aktiv dreng. Der er fuld fart på altid, han rejser sig op af ALT og har kravlet i ca. 14 dage. Han vejer ca. 9 kg. Og måler ca. 73 cm.
Jeg vil til at starte med sige at jeg ikke har en forventning om at han sover fra 19-7 uden mad, sut, trøst eller andet. Jeg ved godt at det kun er realistisk at han sover 5-6 timer uden mad, og at han stadig har brug for os om natten! Jeg har dog en klar forventning om at vi ikke skal være vågne i flere timer hver nat, og at han ikke vågner 10-12 gange hver nat. Det er da ik for meget at forlange er det?
For en måned siden begyndte vi at nægte ham mad om natten. Min egen SP sagde at det var på tide. Han fik mad hver 3 time om natten, og det syntes jeg også selv var i overkanten, og ville gerne have lidt flere sammenhængende timer. Derfor begyndte vi at nægte ham mad. Men det skulle vi ALDRIG have gjort, det har ødelagt hans nattesøvn fuldstændig. Han er nu vågen 2-3 timer hver nat, og vågner minimum 10 gange hver nat. Det har som sagt stået på i en måned, og jeg er mildest talt ved at gå fra forstanden. Jeg er så frustreret og kan slet ikke se mig ud af dette mareridt. Jeg er sur og gnaven, og får slet ikke nydt min barsel. Vores søn er jo også smadder træt om dagen, og det er også ved at ødelægge hans lurer om dagen, som ellers har fungeret upåklageligt. Vi er begyndt at give ham mad om natten igen, men det har ikke ændret noget.
Vores nætter ser nogenlunde sådan her ud:
Ved 19-19.30 tiden får han nattøj på, får børstet tænder og får sin natflaske. Derefter puttes han i seng uden bøvl overhovedet. Han falder i søvn selv med hans sut og nusseklud. Han vågner et par gange mellem 19.30 og midnat – men her kan vi nøjes med at give sut, putte dynen om ham osv. Ved midnat får han et drømmemåltid. Ved 1-2 tiden starter balladen! Det starter med han småbrokker sig lidt. Så rejser han sig op i sengen og nærmest skælder ud. Den første time går jeg ind og ligger ham ned og går ud igen (dette gør jeg ufattelig mange gange). Til sidst bliver han tosset når jeg ligger ham ned, og er nødt til at tage ham op og trøste ham!
Jeg praktiserer så ”op/ned metoden” i en lille time også! Til sidst bliver han ked af det, når jeg bare tænker på at ligge ham fra mig i sengen. Det hjælper dog heller ikke at jeg ligger mig med ham. Vi er nu nået derud, hvor man skal gå rundt med ham, eller vugge ham i armene. Når man har været vågen i 2-3 timer, overgiver han sig endelig. Og sover hvis man er heldig en time!! Og så starter det forfra. Jeg har fået tjekket hans ører, der var intet. Jeg har også bestilt tid hos en kiropraktor, han var låst i bækken og ryg da han blev født. Så vil lige have tjekket at han er ok. Det virker ikke som om det er tænder der driller, men hvis det er, kan det så vare SÅ længe?
Hvad er det rigtige at gøre om natten? Jeg vil ikke give ham dårlige vaner, men det er alfa omega for mig at han er tryg og har det godt når han skal sove. Skal vi prøve at skifte hans dyne ud med en juniordyne? Eller skal vi putte ham i en sovepose eller i hans barnvogn? Eller hvad skal vi gøre?
Han får som sagt drømmeflaske ved midnat (jeg sætter mit ur for at stå op og give ham den) – Men det virker ikke som om den har effekt. Vi har også prøvet først at give den når han vågner der ved 1 tiden, men det løser heller ikke problemet. Så er han bare vågen når han har drukket flasken.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Kl. 5: Godmorgen. Derefter spises der havregrød, skiftes og leges.
Ved 7-8 tiden får han en flaske og puttes til lur. (flaske og havregrød byttes nogle gange – kommer an på hvor træt/sur/sulten han er når han vågner).
Han sover ca. 1 time her. Før sov han 2-3 timer.
Ved 10 tiden får han flerkornsgrød. Og ved 11 tiden får han frugtmos inden han igen puttes til lur. Her sover han også en time (hvor han før sov 1½-2 timer).
Ved 13 tiden får han rugbrødshapsere. Og ved 15 tiden får han enten frugtmos, en bolle med smørbart pålæg eller en flaske. Han puttes herefter til lur og sover 1-1½ time – dette var ikke altid nødvendigt før!
Ved 17.30 tiden får han aftensmad og kl. 19-19.30 er det godnat.
Ved ikke om vi kan gøre noget anderledes i løbet af dagen? Hans lurer ligger meget tidligt, men det er svært at gøre anderledes for han er frisk kl. 5 om morgenen uanset hvor lidt han har sovet i løbet af natten.
Jeg aner ikke mine levende råd – og jeg håber virkelig inderligt at du har nogle tanker om emnet som du vil dele med mig. Jeg ser frem til at høre fra dig.
Kærlige og trætte hilsner fra
Mie