Burde vi ikke sove bedre om natten?

14. september 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Burde vi ikke sove bedre om natten?

Kære Helen

Jeg har din bog om søvn, og din bog om kost, som jeg holder mig meget til.
Jeg kan bare ikke se hvad vi skal gøre for at faa mere sammenhængende søvn..? Det har mere eller mindre staaet paa siden vi begyndte med skemad.

Du maa hellere faa vores dagsplan, saa du maaske kan se hvad, der kan gøres bedre :)?
Jeg starter ved sovetid. Andreas bliver lagt i seng ved 19-20-tiden, hvis kl. er 19, saa har han ingen powernap faaet, og har svært ved at holde sig vaagen længere (brokker sig og vil kun være i armene, gaber). Han bliver ammet inden han kommer i seng i vores seng, og derefter bliver han løftet over i sin egen seng, som stadig er paa vores værelse (tænker ogsaa paa hvornaar, det er et godt tidspunkt, at flytte ham ind paa hans værelse?). Nogen gange falder han i søvn ved amning, andre gange ikke, hvor han fint accepterer at bliver lagt i egen seng, vi udveksler nys og smil, og han putter sig :).

Derefter kan han igen vaagne allerede kl. 22, jeg ammer, nogen gange fra begge bryster. Han vaagner nogen gange igen kl. 24. Derefter kan han vaagne kl. 2, 4-5, og igen kl. 6, hvor han ikke vil sove igen. Hvis han ikke falder i søvn igen efter kl. 6, saa er han hurtig træt igen, saa det er svært at faa ham holdt vaagen, til vi skal køre den store i børnehave lidt i 9.

Jeg prøver at lade være med at amme hver gang, men det er faktisk den eneste maade, jeg kan faa ham til ro igen. Jeg prøver, som du skriver at trække brystet til mig, for at vænne ham fra det, men... Hans far kan faa ham til at falde i søvn paa sin mave, og derefter kan han ligge ham i seng, hvor han sover et par timer. Hans far rejser dog meget, derfor er jeg tit alene med børnene, saa denne løsning kan ikke bruges :).

Jeg ammer ham ikke kl. 6, for saa er han ikke sulten til morgenmaden. Han faar havregrød med frugtmos, da jeg ikke kan give ham frugtmos igen ved 9-tiden, fordi vi afleverer i børnehave. Og paa hjemturen er han som regel faldet i søvn i ...

Annonce

... bilen. Han faar grøntsagsmos med kød eller fisk ved 11-11.30 tiden. Med rugbrødsbjælker, agurk eller rød peber til at gumle paa. Han ammes inden eftermiddagsluren.

Ved 15-tiden faar han igen grød med frugt. Henter som regel den store kl. 15. Saa det er enten før eller efter kl. 15.

Nogle dage tager han en halv times powernap, hvis det har været en dag med meget aktivitet, som babysvømning, eller middagsluren har været kort.
Aftensmad kl. 18 og ammes inden sovetid som beskrevet ovenfor.

Han spiser nogen gange en god dl af mos eller grød, andre gange nogle faa skefulde.

Jeg forsøger at holde 4 amninger i døgnet, men det kommer an paa hvordan natten er gaaet. Nogen gange har vi haft fornemmelsen af, at han har ondt i "tænderne", men det er absolut ikke hver gang. Saa har jeg ogsaa hørt, at der er mange, der ikke kan taale jerndraaber, og at da de stoppede med det, sov de alle godt. Kan der være noget om det?

Kan det være, at han ikke bliver ordentlig mæt af min mælk? Jeg har prøvet at give vælling i sutteflaske om aftenen, men den ville han ikke godtage. Prøvede ogsaa at give det i kop, men igen nej. De sidste par dage, har jeg prøvet at give vand i sutteflaske, da jeg tror, han er tørstig, og ikke altid formaar at drikke ordentlig af kop. Det vil han nogen gange gerne have, andre gange ikke, hvor han bare leger med den.

Hvis jeg skulle stoppe amningen, og Andreas skulle gaa over til sutteflaske, skal jeg saa købe speciel modermælkserstatning eftersom hans far er astmatiker og jeg er allergiker, eller er det lige meget nu, hvor han er 7 mdr.? Og tror du i det hele taget, at han ville acceptere at faa sutteflaske?

Som jeg læser i din bog burde vi kunne faa 5-7 timers sammenlagt søvn, og det er altsaa ikke tilfældet. I gennemsnit vil jeg sige at vi sover 3 timer, og vi er trætte :)

Det blev vist til en forvirret smøre, haaber du kan finde hoved og hale i det, og jeg venter spændt paa dit svar.

Med venlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år