Brev:
Hvordan får jeg baby 6 måneder til at sove mere om natten?
4. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Hvordan får jeg baby 6 måneder til at sove mere om natten?
Hej
Jeg har en søn på 6 måneder som aldrig har været fan af det med at sove. Dvs. at det kan tælles på en hånd det antal gange han har sovet over 3 timer - dag og nat.
Det har jeg efterhånden vænnet mig til, og kompromiet er blevet, at han sover det meste af natten i vores seng. På den måde får vi alle mest ro. Han bliver dog lagt i sin egen seng.
Jeg ammer stort set alle gange han vågner, for det er umuligt at berolige ham i sengen, og kun sjældent lykkedes os at få ham til at sove ved at gå rundt med ham på armen og trøste ham. Der er heller ikke det store overskud til det om natten.
Men altså, en ting er at jeg "har vænnet mig til det"... jeg er jo også lidt træt af at høre om alle de andre små børn i min omgangs kreds der har sovet igennem fra de er 2 måneder :) og skal være ærlig at sige at jeg også godt snart kunne jo godt tænke mig at få en søn der gør det samme... eller bare liiidt mere, så i håb om gode ideer, får du en lang smørre om døgnrytmen og det vi allerede har prøvet.
Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
* Vågen en times tid omk kl 5-6. Ammes, sover videre til ca. 7.30.
* Kl 8-8.30 Får havregrød + vand af kop (han er ikke så god til det endnu så jeg supplerer med lidt bryst for at slukke tørsten).
* Kl 9.30-10 ammes, puttes i barnevognen.
* Kl 10-10.30 vågen, leger og får grød med frugt igen kl 11-11.30 supplerer med bryst.
* Alt afhængig af hvordan sidste lur er faldet, sover han igen en lille lur i vognen inden kl 16, og herfra er han vågen til han bliver puttet kl 18.30. - Han får i mellemtiden aftensmad (fx kartoffelmos + frugt) og et bad). Det er stort set umulig at holde ham vågen til herefter, har prøvet i håb om at det skubbede døgnrytmen i den anden retning).
* Han vågner altid efter ca 1/2 time, og her kan vi for det meste tage ham op og trøste ham på få minutter og lægge ham i seng igen inden for 10-15 min.
* Kl 23 ammes. Her føler jeg det er en "effektiv" amning, og at der bliver tanket ordentlig op.. men nej..
* Vågen igen kl 02 og kl 05 hvor han ammes, dog mindre effektiv og omk kl 05-6 er han vågen en hel time hvor han leget, før han bliver "sur" og sover videre, selvfølgelig først efter en amning mere.
Bonus info:
I perioder har vi prøvet at give ham erstatning eller vælling til natten uden virkning.
Den rigtige mad, som vi startede ret tidligt (3,5 måned) netop af samme årsag, har heller ikke umiddelbart haft den store effekt.
Vi har prøvet at sætte træmmesengen op af min side på sengen, men jeg synes det er ret besværligt at lægge ham tilbage uden af han vågner, det bliver i hvertfald ret kluntet synes jeg, så det er ikke umiddelbart løsningen til mig.
Lader vi ham ligge i sengen vågner han bare mere op og bliver helt hysterisk.
Den samme sang og "schh" virker til dels, men sjældent nok.
Han er en meget aktiv og stærk dreng og har altid været det. Han kan praktisk talt kravle allerede, rulle sig fra både mave til ryg og omvendt uden problemer, og karter derfor rundt i sengen.
(Tilgengæld kan han altid afledes/blive i godt humør når vi laver noget fysisk med ham).
Har prøvet at give ham en sutteklud oppe ved hovedet som "tryghed", men den får han hurtigt bakset væk, ligesom han selv møffer rundt i alle hjørner af sengen.
Sut gider han slet ikke.
Den første tand titter så småt frem og kan selvfølgelig forklare en del af problemet i øjeblikket, men jo ikke resten af tiden :)
Generelt er han en meget glad baby, og jeg synes han er ret nem at læse.
I dit svar til "Natteroderi - baby 6 måneder" får jeg svar på og en del gode ideer til mulige tiltag. Fx. tænker jeg på at prøve at få noget mere mad i ham, det er trods alt ikke super store portioner han spiser ad gangen, men jeg tænker også om alle de opvågninger om natten kan være en vane for ham? Hvordan kommer vi eventuelt de vaner til livs?
Brænder han simpelthen for meget energi af i løbet af dagen så han er svær at tanke op? (- han er virkelig meget aktiv, bliver nævnt af både læge, sundhedsplejerske og venner).
Hjælp!
Med venlig hilsen
Jeanette