Hvordan får jeg baby 6 måneder til at sove mere om natten?

4. juli 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hvordan får jeg baby 6 måneder til at sove mere om natten?

Hej

Jeg har en søn på 6 måneder som aldrig har været fan af det med at sove. Dvs. at det kan tælles på en hånd det antal gange han har sovet over 3 timer - dag og nat.

Det har jeg efterhånden vænnet mig til, og kompromiet er blevet, at han sover det meste af natten i vores seng. På den måde får vi alle mest ro. Han bliver dog lagt i sin egen seng.

Jeg ammer stort set alle gange han vågner, for det er umuligt at berolige ham i sengen, og kun sjældent lykkedes os at få ham til at sove ved at gå rundt med ham på armen og trøste ham. Der er heller ikke det store overskud til det om natten.

Men altså, en ting er at jeg "har vænnet mig til det"... jeg er jo også lidt træt af at høre om alle de andre små børn i min omgangs kreds der har sovet igennem fra de er 2 måneder :) og skal være ærlig at sige at jeg også godt snart kunne jo godt tænke mig at få en søn der gør det samme... eller bare liiidt mere, så i håb om gode ideer, får du en lang smørre om døgnrytmen og det vi allerede har prøvet.

Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:

* Vågen en times tid omk kl 5-6. Ammes, sover videre til ca. 7.30.

* Kl 8-8.30 Får havregrød + vand af kop (han er ikke så god til det endnu så jeg supplerer med lidt bryst for at slukke tørsten).

* Kl 9.30-10 ammes, puttes i barnevognen.

* Kl 10-10.30 vågen, leger og får grød med frugt igen kl 11-11.30 supplerer med bryst.

* Alt afhængig af hvordan sidste lur er faldet, sover han igen en lille lur i vognen inden kl 16, og herfra er han vågen til han bliver puttet kl 18.30. - Han får i mellemtiden aftensmad (fx kartoffelmos + frugt) og et bad). Det er stort set umulig at holde ham vågen til herefter, har prøvet i håb om at det skubbede døgnrytmen i den anden retning).

* Han vågner altid efter ca 1/2 time, og her kan vi for det meste tage ham op og trøste ham på få minutter og lægge ham i seng igen inden for 10-15 min.

* Kl 23 ammes. Her føler jeg det er en "effektiv" amning, og at der bliver tanket ordentlig op.. men nej..

* Vågen igen kl 02 og kl 05 ...

Annonce

... hvor han ammes, dog mindre effektiv og omk kl 05-6 er han vågen en hel time hvor han leget, før han bliver "sur" og sover videre, selvfølgelig først efter en amning mere.

Bonus info:

I perioder har vi prøvet at give ham erstatning eller vælling til natten uden virkning.
Den rigtige mad, som vi startede ret tidligt (3,5 måned) netop af samme årsag, har heller ikke umiddelbart haft den store effekt.

Vi har prøvet at sætte træmmesengen op af min side på sengen, men jeg synes det er ret besværligt at lægge ham tilbage uden af han vågner, det bliver i hvertfald ret kluntet synes jeg, så det er ikke umiddelbart løsningen til mig.

Lader vi ham ligge i sengen vågner han bare mere op og bliver helt hysterisk.

Den samme sang og "schh" virker til dels, men sjældent nok.

Han er en meget aktiv og stærk dreng og har altid været det. Han kan praktisk talt kravle allerede, rulle sig fra både mave til ryg og omvendt uden problemer, og karter derfor rundt i sengen.
(Tilgengæld kan han altid afledes/blive i godt humør når vi laver noget fysisk med ham).

Har prøvet at give ham en sutteklud oppe ved hovedet som "tryghed", men den får han hurtigt bakset væk, ligesom han selv møffer rundt i alle hjørner af sengen.

Sut gider han slet ikke.

Den første tand titter så småt frem og kan selvfølgelig forklare en del af problemet i øjeblikket, men jo ikke resten af tiden :)

Generelt er han en meget glad baby, og jeg synes han er ret nem at læse.

I dit svar til "Natteroderi - baby 6 måneder" får jeg svar på og en del gode ideer til mulige tiltag. Fx. tænker jeg på at prøve at få noget mere mad i ham, det er trods alt ikke super store portioner han spiser ad gangen, men jeg tænker også om alle de opvågninger om natten kan være en vane for ham? Hvordan kommer vi eventuelt de vaner til livs?

Brænder han simpelthen for meget energi af i løbet af dagen så han er svær at tanke op? (- han er virkelig meget aktiv, bliver nævnt af både læge, sundhedsplejerske og venner).

Hjælp!

Med venlig hilsen
Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København