Brev:
Svært at trøste om natten ...
4. juni 2012
Alder:
8 mdr.
Svært at trøste om natten ...
Hej Helen!
Og tak for dit svar sidst ift vores datters putning - det var meget brugbart. Det er dog stadig svært at putte hende og generelt synes jeg, at alt vedrørende den her søvn bare er svært - både om natten og dagen. Så jeg har desværre brug for din hjælp igen - inden jeg bliver helt hårløs af frustration og fortvivlelse:-(
Hvor skal jeg starte...
Først og fremmest ved jeg jo at vi nærmer os alderen, hvor der kan opstå sep.angst (selvom hun nu ikke kommer SÅ langt omkring endnu), og der sker meget udv.mæssigt - og det gør der også ved hende. Og første tand er ved at bryde igennem - og det går meget langsomt og sikkert også ondt. Men jeg aner ikke om det er alt dette, der gør at, hun sover meget rodet, vågner ofte og er svær at putte?
Det der egentlig fylder mest i mig er - at jeg ikke kan trøste hende, når hun vågner om aftenen og natten - kun ved brystet. Vi skulle lige til at flytte på eget værelse, da hun begyndte at vågne hver time og græde - så det blev udskudt, da jeg ellers ville ende med at sidde på en stol på hendes værelse hele natten uden søvn. Pt bliver hun ammet ca kl 20.00, jeg synger den samme sang og vugger på hoften - i det hele taget pøver jeg alle teknikkerne af, så jeg kan lære hende nogle gode søvnassociationer - prøver at tage hende fra brystet når hun er træt men ikke sover, putte hende i vuggen og stadig sige "shhh" og vugge osv. Så lægger hun sig til, drejer hovedet med lukkede øjne - og der går 5-10 sek - så åbner hun øjnene og skriger og klynker - og jeg kan starte forfra. Jeg kan slet ikke trøste i vuggen - og heller ikke bare ved at tage op og vugge/berolige - kun ved brystet.
Så prøver jeg teknikken at gi brystet - tage fra - gi - tage fra... osv. Jeg føler jeg kager rundt i alle teknikkerne! Og intet hjælper! Efter jeg måske har prøvet at gi-tage væk-brystet 10-12 gange - lægger hun sig tilsidst til ro uden bryst på min arm - og jeg prøver at lægge i vuggen - og hun skriger og vrider sig og græder - og jeg tager op og starter forfra.... Puha. Og sådan fortsætter vi i 1-2 timer - både om aftenen og natten. Hvad gør jeg? Når jeg tager brystet fra hende - skal jeg så lægge hende i vuggen med det samme - eller skal hun lige hvile lidt på min arm inden?
Far har også prøvet at tage over, da han ikke lugter af mælk - men det blev kun endnu værre. Hun er lang og stærk - og næsten umulig at sidde med og holde og vugge evt. hun vil ikke aes, vugges, have klud, sut, vand - noget.
Skal jeg bare bide tænderne sammen og blive ved med bryst fra-til, eller skal hun græde længere tid af gangen i vuggen inden hun tages op - og prøve "se-til"-metoden - eller? Og vil det bare for nogle børn tage SÅ lang tid at vænne sig til en ny vane? Folk siger, det tager 3 dage.... - her snakker vi vist et par måneder allerede... Og hun får jo spist en del om natten også, når hun lægges så meget til brystet - jeg kan jo ikke undgå at hun spiser alt hvad jeg har! Heldigvis har det ikke påvirket hendes sult om dagen, hvor vi følger dit skema, næsten til punkt og prikke ift måltider osv. Har prøvet med en aftengrød også - men det gjorde ingen forskel...
Som jeg skrev sidst, skal far passe og putte for første gang selv om to uger - og jeg frygter det værste. Han kan jo ikke trøste hende uden bryst - når hun sikkert vågner 3-5 gange inden midnat, hvor jeg kommer hjem!? Jeg kan pt slet ikke se mig ud af, hvordan jeg nogensinde kan være væk om aftenen... Og når hun skal starte i vuggestue om 2,5 mdr - er der ingen bryster. Om dagen blir hun dog kun ammet inden eftermiddagsluren - og lagt halvvågen i barnevognen - men skal ofte køres i søvn også... Og det kan de jo heller ikke i vuggestuen. Hmm. Skal jeg bare tage det roligt og tænke, at "det skal nok løse sig det hele" -eller hvordan skal jeg tænke om det? Pt føler jeg mig ret mislykket generelt :-(
Om dagen sover hun kun ca 30-40 min om formiddagen og er begyndt at være vågen i 3-3,5 time, og så igen sove 30 min om eftermiddagen - og nogle dage er vi heldige at få hende til at sove en 30 min mere efter 20 min's kørsel rundt på vænget.... Og så holder hun ud helt til 19.30 - 20.00. Så det er jo ikke meget hun sover om dagen synes jeg... Er det normalt for nogle børn?
Undskyld, det lange brev igen igen... Bare frustrérede tanker fra en træt mor (hvis datter endte med at sove/være i hendes seng hele natten)...
Glæder mig til dit svar!
Med venlig hilsen
Nadia