Brev:
Putning og søvnmønster
9. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Putning og søvnmønster
Hej
Jeg skriver til dig, da jeg har flere spørgsmål ang. søvn
Søvn i løbet af dagen:
Jeg har en dreng på 4 mdr. der vejer 7700 g og er 67 cm. Jeg brystammer. Han har endnu ikke nogen fast søvnrytme (faste klokkeslæt for sine lure og længden deraf).
Den ene uge sover han 2 timer formiddag, to hen over middag og en sidst på eftermiddagen. En anden uge kan han have lavet helt om på det f.eks. sove 45 min formiddag, 3 hen over middag og ca 1 time sidst på eftermiddagen. (Dette er bare få eksempler).
Hvorfor skifter rytmen så radikalt hele tiden (har haft mange andre rytmer)? Kan jeg forvente en rytme..... hvilket du nok kan høre at jeg efterhånden savner?
Det der frustrerer mig mest er at han samtidig med at ændre søvnrytme også ændrer sin måde at sove på i barnevognen. Fra i store dele af hans liv at kunne putte ham i barnevognen uden problemer (5 min om at falde i søvn) har jeg i denne uge været nødt til at bruge 20-30 min på at få ham til at falde i søvn. Han starter med at ligge og snakke, denne snak går over i smågråd, hvor den til sidst kan gå over i kraftig gråd. De fleste gange bliver han puttet 1,25 - 1,5 time efter at han sidst har sovet.
Hvorfor skal han pludselig have hjælp til at falde i søvn v. putning i løbet af dagen?
Derudover skal han også have hjælp til at komme videre i sin søvn når han vågner/græder efter eksempelvis 45 min, en time eller 2 timer. I dag måtte jeg ud og vugge/trille med barnevognen 4 gange i løbet af en halv time. På det tidspunkt havde han sovet ca to timer. De fleste gange græder han med øjnene lukkede, hvilket jeg tolker, som at han ikke er færdig med at sove.
Når han græder giver jeg sutten, hvis den mangler, aer ham på kinden og tysser, vugger barnevognen eller triller med den. Når jeg begynder at trille med barnevognen giver han ofte efter og falder hen igen, men jeg må også nogle gange (især ved putning) have ham op af barnevognen, ligge ham i mine arme og så starte helt forfra.
Ved du hvorfor han pludselig ikke vil falde i søvn uden gråd og hvorfor han vågner (græder med lukkede øjne) så ofte i gråd når han sover?
Er der måder der er bedre at trøste på end dem jeg nævner? (Jeg har ikke lyst til at vænne ham til at skulle trilles i søvn hver gang han drømmer/græder...... skabe en dårlig vane).
Hvis han drømmer, findes der så en måde, hvorpå han kan lære at komme igennem drømmene på uden at vi skal igennem al den gråd og trillen med barnevogn?
Sidst men ikke mindst vil jeg gerne spørge til natputning. Vi snakker nu om at det er på tide at vi flytter ham fra liften over i hans seng og får gang i aftenritualer. Da han endnu ikke har nogen fast dagsrytme er det lidt svært præcist at putte ham ved samme tid om aftenen, da den sidste eftermiddagslur falder på forskellige tidspunkter. Nogle gange vågner han kl. 17 andre gange kl 18.30.
Det ritual vi påtænker er: vaske/skifte til nattøj, lege lidt på legetæppet mens storesøster puttes, synge et par sange, lægge ham i seng og så kysse godnat og når den voksne går trække i hans lille musik-ælling.
Lyder dette som en god ide?
Liften som han skal flyttes fra har en hætte med nogle søde giraffer på. Når vi putter ham i liften smiler min søn altid til dem og snakker lidt med dem, inden han falder i søvn. Vil det være bedst de første gange han puttes i sengen at lade ham ligge i liften eller tror du vi kan lægge ham over i sengen uden at skabe forvirring…. vil han savne sine giraffer?
Kan vi selv om han vågner på forskellige tidspunkter fra sidste eftermiddagslur godt finde et fast tidspunkt at putte ham på eller er det for tidligt?
Når han vågner fra seneftermiddagsluren er han oftest sulten. Jeg ammer ham så, men er det så en god ide (de gange han vågner sent) at amme ham igen 1-1½ time efter lige inden han skal i seng eller er det bedre at springe godnatamningen over?
Jeg håber at du kan hjælpe
Med venlig hilsen