Brev:
Friamning og søvn
26. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Friamning og søvn
Hej Helen og tak for dit sidste svar.
Jeg skriver igen da jeg er lidt på herrens mark.
Min datter er nu knap 7 måneder og jeg skal til at skrue lidt ned for amning og mere op for almindelig mad. Det der er problemet er at vi for tiden er i gang med at fjerne natamning.
Min datter går i seng omkring kl.19 og står op mellem kl. 6-7.
Men der er ikke rigtig nogen rytme i hvornår hun vågner for at få sine natmåltider...
Nogle gange er kl.22 andre gange 01. Herfter kan hun vågne enten kl.3 eller 5.30 for at spise. Det der er fint er at hun kun får 2 måltider om natten - men det svære er at der ikke er nogen rytme. Jeg havde prøvet at lave den regl der hed ingen mad mellem kl. 1-5. Det er dog bare svært at overholde hvis hun får mad ved 22 tiden... så vil hun gerne have igen ved 3-4 tiden.
Jeg går selv i seng mellem 21-21.30 for at sikre mig noget søvn så kan ikke rigtig give et "drømmemåltid" allerede der.
I nat prøvede jeg så min plan om ingen mad mellem kl.01-05. Hun vågnede og blev ammet kl.00 - herefter vågnede hun kl.4 og ville ha mad igen. Vi prøvede at min mand trøstede med sut osv men ingen ting hjalp - hun skreg indtil klokken var næste 5 og så kunne jeg jo alligevel lige så godt give hende mad - men får hun så opfattelsen af at hun "bare" skal skrige i lang tid nok så kommer der mad? Eller skal vi så vente med mad til hun har sovet lidt mere?
Hvis hun får for tidligt mad vågner hun en ekstra gang og vil have og det er jo den amning vi prøver at skære fra.
Hun bliver stadig ammet 6 gange i døgnet så hun får mælk nok - det skal jeg vel også til at skære ned på? Hun vil ikke tage flaske...
Ellers spiser hun ca.3 måltider og lidt mellemmads frugtmos - nogle dage en masse andre kun en skefuld eller 3.
Hun har også lidt svært ved når jeg gør mos og grød grovere - men det skal hun vel til at vænne sig til nu? Jeg har begge dine bøger om søvn og mad - prøver at tage udgangspunkt i dem.
Synes bare det er svært at skære aming fra når der ikke er nogen helt fast rytme - hun er altid blevet "friammet".... Lige for tiden kan hun også nægte grød og kun vil ha bryst - skal jeg være lidt mere striks omkring dette?
Nå men mit hovedspørgsmål er vel hvor "hårde" vi skal være om natten? Og ja når hun vågner en halv time før hun kan få mad ifølge min plan, er det så ok at give hende? For hun vil jo alligevel skrige den halve time... og ja så kan hun få mad ifølge planen.. hmm?
Håber du kan give et par gode råd.
Med venlig hilsen
Pernille