Brev:
Kan ikke selv sove videre ved skift i søvnstadie
15. december 2011
Alder:
11 mdr.
Kan ikke selv sove videre ved skift i søvnstadie
Hej Helen.
Vores søn er nu 11 måneder og vi har store problemer med hans søvn om natten.
Han sov egentlig rigtig godt indtil for nogle måneder siden. Men efter han var syg gik det helt galt.
Han falder egentlig pænt i søvn - dog af flasken liggende på min arm. Derefter putter jeg ham i hans seng. I løbet af aftenen og natten vågner han rigtig mange gange.
Han vågner faktisk hver gang han skifter søvnstadie. Jeg kan se og høre på ham, at han sover tungt, men når han så komme over i den lette søvn, ja så vågner han.
Problemet er at han kun kan falde til ro igen ved at komme op på min arm. Jeg har forsøgt at nusse, holde hånd på ham osv liggende i egen seng - og forsøgt at have ham liggende i min seng, men det ender altid med at han bliver rigtig rigtig ked af det og græder meget.
Det betyder jo så, at han faktisk skal op på min arm i hvert fald hver time i løbet af natten og dette er jo ikke holdbart for nogen af os.
Det skal siges at han kun kommer op meget kortvarigt og så putter jeg ham igen og så kan han godt sove videre.
Jeg har selv tænkt, at vi vel helt skal undgå at tage ham op, men det vil resultere i at han vil være meget ked af det.
Jeg går bestemt ikke ind for "godnat og sov godt", men begynder nu at spekulere på, om vi kan undgå at han en periode vil være ked det om natten.
Derudover har jeg også forsøgt at give ham flasken i sengen, men så falder han simpelthen ikke i søvn - og det ender igen med at han bliver meget ked af det.
Jeg kan fortælle, at han laver samme nummer om dagen i barnevognen. Her vågner han også en halv time og skal have hjælp til at sove videre.
Hvordan lærer vi ham at have videre selv eller med mindre hjælp end at skulle have ham op.
Jeg håber du har nogle råd til hvordan vi kommer videre.
Mvh
Jette