Skriger i søvne - 10 mdr.

10. august 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Skriger i søvne - 10 mdr.

Kære Helen

Nu skriver jeg til dig igen vedr. Jonas' søvn i håbet om, at du har et godt forslag. Jonas er nu 10 måneder gammel. Han har ikke været syg længe, han kravler, er i fint humør og spiser godt. Men han sover fortsat meget uroligt om natten.

I løbet af dagen får han alm. mad, og så får han en flaske omkring kl.21-22. Han sover 1-2 gange i løbet af dagen, en lang lur på ca 1 1/2 time og en ekstra på en halv time. Nogle gange tager han een lang lur på 2 1/2 time, og så behøver han kun den ene lur. Han bliver puttet kl.19.30 ca. og er ok til at falde i søvn. Han sover til kl.06.30-07 ca. Det er alt sammen rigtig fint, og han lader til at trives udmærket.

Men han græder stadig meget i søvne, eller skriger op. Mellem kl.22-01 eller 02 ca. skriger han gerne op en gang i timen eller hver halve time. Fra kl.02-05 sover han mere roligt, og så skrigerhan igen hver halve time, indtil han vågner helt. Jeg tror ikke, han vågner rigtigt nogen af gangene, men han vågner, hvis jeg ikke går ind og giver ham sutten. Han sover på eget værelse, virker tryg og falder selv i søvn om aftenen. Han har ikke sovet igennem uden hjælp på noget tidspunkt - ...

Annonce

... på gode nætte er vi oppe 3 gange, men oftest meget mere.

Han startede dagpleje i sidste uge, og jeg er startet arbejde i denne uge. Han er glad for at være i dagplejen og har ikke ændret vaner eller opførsel i den forbindelse (endnu). Hans storebror sov på samme urolige måde og skulle have hjælp, og det gik først over, da han var halvandet år - to år. Så jeg er ret bekymret over, at vi måske har ligeså lang vej igen denne gang.

Min evne til at sove blev helt ødelagt sidste gang, jeg fik typisk 4 timers søvn per nat og 6 timer på gode nætter (sjældent dog). Det varede i nogle år, og jeg fik en depression og mistede mit arbejde. Jeg har et godt job nu og er helt bange for at skulle igennem hele møllen een gang til. Min mand er kun hjemme i weekenderne det næste år frem, så jeg har nattetjanser alene. Jeg er blevet meget bedre til at sove, men det er svært at undgå at få et chok, når Jonas skriger. Han falder hurtigt til ro igen. Han lader ikke til at have ondt i ørene, men han prutter nogle gange en del, efter han har ligget uroligt lidt. Han har ofte noget i bleen - omkring 3-5 gange om dagen, så har er ikke forstoppet.

Venlig hilsen Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke