Brev:
Sovevaner om natten
11. juli 2004
Alder:
8 mdr.
Sovevaner om natten
Vi har en søn på 8 måneder. Han er født 5 uger for tidligt(3.060 g - 48 cm.) Vi er i tvivl om hvordan og hvornår vi skal vænne ham af med at spise omkring midnat og tidlig morgen/nat.
Hans madplan ser således ud:
Han vågner mellem 4.00 og 5.00 hvor han får en flaske erstatning. Han drikker mellem 70-150 ml. hvorefter han sover til 6.00-7.00.
Kl. 8.00 får han havregrød - spiser ikke alverden.
Kl. 11.30 får han grøntsagsmos - spiser godt.
Kl. 15.00 får han fuldkornsgrød med frugtmos.
Kl. 17.30 får han grøntsagsmos - spiser godt
Kl. 19.30 Flaske med erstatning. Drikker ca. 150 ml.. Sover gerne lige efter.
Kl. 23.00-23.30 får han en flaske vælling. 175-200 ml.
Sover en formiddagslur og eftermiddagslur på 1½ time.
Tidligere sov han allerede kl. 18.30-19.00, og vi begyndte at give ham vælling, når han vågnede sidst på aftenen i håb om, at han ville sove lidt længere.
Det skal dertil siges, at han aldrig har sovet ret længe ad gangen. Vi glæder os til at han sover rigtigt igennem. Han har altid været slem til at spise om natten. Da han var omkring 5½ måned vænnede vi ham fra bryst om natten. Da ville han have hver anden time, og vi fik det sat ned til hver 4. time. Det gik efter en uges tid. Far tilbød vand og mor sov et andet sted.
Efter en tid begyndte han at sove fra midnat til 5-6.00 tiden om morgenen uden problemer, men nu er han igen begyndt at vågne tidligere og tidligere. Den sidste uges tid omkring 4.00-4.30 tiden. Vi prøver først med sut og vand. Det eneste der duer er en flaske, hvorefter han sover igen til 6.00-7.00 tiden.
Han sover på sit eget værelse og han har i tirsdags fået sin første tand.
Sikken en smøre. Det korte af det lange er, skal vi fortsætte med at give ham vælling sen aften/midnat og flaske om natten/morgenen?
Jeg skal starte på arbejde 1. august og min kæreste har ferie i næste uge. Så vi tænkte, at hvis vi skal gøre noget er det måske nu.
Tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Lene