Brev:
Natlampe på værelset eller ej
6. februar 2011
Alder:
10 mdr.
Natlampe på værelset eller ej
Hej Helen,
Der kommer lige et spørgsmål mere fra min front.
Vi har en problemstilling vedrørende lys eller mørke på vores 10 måneder gamle søns værelse.
Personligt hader jeg at sove i totalt bælgmørke, mens min mand derimod sover bedst, når der er helt mørkt. Jeg plejer at få min vilje, og vores skodder bliver ikke rullet helt ned, så der kommer lidt lys ind fra gaden.
Nu kommer problemstillingen med vores søn, jeg vil gerne have, at han har en natlampe med svagt lys tændt hele natten. Dels fordi jeg synes det er rart at have lys på værelset, hvis han skal trøstes om natten, så jeg ikke risikerer at vække ham helt ved at tænde det. Og dels fordi jeg synes, det må give ham tryghed at kunne se hvor han er, hvis han vågner.
Min mand mener tværtimod at lyset på værelset kan være en årsag til at han vågner, at lampen ender med at blive en dårlig vane og at den vil gøre, at han bliver mørkeræd når han bliver lidt ældre. Han siger at hvis sønnike får brug for en lampe på værelset, når han begynder at drømme om monstre, så skal han også nok få den.
I Spanien hvor vi bor, er det meget almindeligt at sove i bælgravende mørke. Det siges, at det er sådan kroppen bedst finder hvile. Mine spanske venner og familie kan slet ikke forstå mit eget behov for at have lidt lys, og de mener bestemt ikke det ville være smart at føre denne vane videre til min søn.
Vi projekterer begge vores egne behov videre til vores søn, og jeg kan godt forstå hvad min mand mener. Vi er bare ikke enige. Hvad synes du? Skal de helt små have en natlampe?
Som det ser ud nu, har han en uro med lys og stille musik som slukker automatisk når han sover, og starter når han græder højlydt. Den sidder på tremmesengen og min mand mener, at det skulle være rigeligt.
Men jeg lader også her skodderne være lidt oppe, så der kommer gadelys ind (og dagslys om morgenen), plus at jeg tænder en lille natlampe i hjørnet af værelset. Det har jeg det bedst med, og indtil min mand kommer med bedre argumenter, får jeg min vilje.
Men jeg vil gerne høre, hvad du har at sige til min mands bekymringer.
Med venlig hilsen
Anne