Natlampe på værelset eller ej

6. februar 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Natlampe på værelset eller ej

Hej Helen,

Der kommer lige et spørgsmål mere fra min front.
Vi har en problemstilling vedrørende lys eller mørke på vores 10 måneder gamle søns værelse.

Personligt hader jeg at sove i totalt bælgmørke, mens min mand derimod sover bedst, når der er helt mørkt. Jeg plejer at få min vilje, og vores skodder bliver ikke rullet helt ned, så der kommer lidt lys ind fra gaden.

Nu kommer problemstillingen med vores søn, jeg vil gerne have, at han har en natlampe med svagt lys tændt hele natten. Dels fordi jeg synes det er rart at have lys på værelset, hvis han skal trøstes om natten, så jeg ikke risikerer at vække ham helt ved at tænde det. Og dels fordi jeg synes, det må give ham tryghed at kunne se hvor han er, hvis han vågner.

Min mand mener tværtimod at lyset på værelset kan være en årsag til at han vågner, at lampen ender med at blive en dårlig vane og at den vil gøre, at han bliver mørkeræd når han bliver lidt ældre. Han siger at hvis sønnike får brug for en lampe på værelset, når han begynder at drømme om monstre, så skal han også nok ...

Annonce

... få den.

I Spanien hvor vi bor, er det meget almindeligt at sove i bælgravende mørke. Det siges, at det er sådan kroppen bedst finder hvile. Mine spanske venner og familie kan slet ikke forstå mit eget behov for at have lidt lys, og de mener bestemt ikke det ville være smart at føre denne vane videre til min søn.

Vi projekterer begge vores egne behov videre til vores søn, og jeg kan godt forstå hvad min mand mener. Vi er bare ikke enige. Hvad synes du? Skal de helt små have en natlampe?

Som det ser ud nu, har han en uro med lys og stille musik som slukker automatisk når han sover, og starter når han græder højlydt. Den sidder på tremmesengen og min mand mener, at det skulle være rigeligt.

Men jeg lader også her skodderne være lidt oppe, så der kommer gadelys ind (og dagslys om morgenen), plus at jeg tænder en lille natlampe i hjørnet af værelset. Det har jeg det bedst med, og indtil min mand kommer med bedre argumenter, får jeg min vilje.

Men jeg vil gerne høre, hvad du har at sige til min mands bekymringer.

Med venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor