Vågen om natten - hvordan får vi hende til at sove?

11. januar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vågen om natten - hvordan får vi hende til at sove?

Kære Helen

Ja så er vi tilbage - nu med to børn:-) Lillesøster kom til verden d. 26. maj 2010 og tiden er jo bare fløjet afsted. Alt er bare gået så fint her 2. gang - fødsel, amning og søvn de første 3 mdr. Men det var jo også der vi havde rigtigt brug for det, for selvom storebror er dybt forelsket i lillesøster (og omvendt), så har det da krævet kræfter og overskud at gå fra 3 til 4. En lille opdatering:-)

Jeg skriver, fordi vi er ved at være godt brugte her hos os. Lillesøster har hele sit korte liv haft en vane(?) med at vågne om natten og så være vågen 1-2 timer. Nogle gange er hun i fint humør, ligger og snakker og falder selv i søvn, men det sidste stykke tid, har hun været rigtig ked af det og græder og vil ikke rigtig noget. Jeg har snakket med min egen sundhedsplejerske om det, og har fulgt nogle råd, men vi er lidt usikre på, hvordan vi lige håndterer de her opvågninger og bedst får hende videre i søvnen.

Hun er normalt en glad lille pige, der dog søger tryghed rigtig meget. Vil gerne putte og bliver hurtigt utryg når vi er sammen med mange mennesker. Her søger hun sin far og jeg og vil helst se det hele fra vores arm – nogle gange med hovedet gemt i mit tørklæde. Er egentlig meget opmærksom og nysgerrig, og det virker som om hun nogle gange kommer til at tage lidt for meget ind, så vi prøver at beskytte hende lidt uden dog at jeg synes vi overbeskytter hende. Men sådan har hun været siden hun var helt lillebitte, vores familie synes det er lidt svært (tror jeg), for sådan er vores store dreng jo slet ikke.

I øjeblikket vil hun også herhjemme gerne være meget på armen og som det mindste at vi sidder hos hende på gulvet, hvis hun ser min ryg på vej ud af døren kan hun blive noget så ked af det… Hun er glad for at ligge på maven, leger meget med ting og sager og piller helt vildt ved alt muligt. Hun kan endnu ikke krybe men vil så gerne og er også frustreret over det.

Hun har været en del syg (som alle andre børn, der har ældre søskende) – forkølelser, feber, opkast, øjenbetændelse, hoste og ondt i ørerne (er desværre verificeret hos en ørelæge), og jeg er klar over at det selvfølgelig spiller ind på både søvn, rytme og lysten til mad. Opstart med mad gik fint, men hver gang hun har været syg skal vi starte lidt forfra igen. Lige for tiden spiser hun meget små portioner (5 skefulde – er det et måltid?). Jeg sammensætter maden, så der er noget let at spise og noget at tygge på og hun får sjældent det samme to dage i træk – varierer kartoffelmos med forskellige grøntsager, vores mad, glas mad for det fandt vi ud af i starten virkede med hende. Hun sidder også med noget i hånden og er begyndt selv at kunne putte brødhapsere i munden.

Vores plan ser sådan ud:
4/5 ammes
Ca 7.30 grød med frugt og vand af kop
Ca. 8.30-9 Forsøger med frugtmos men hun vil sjældent have det
9-9.30 Ammes og puttes til formiddagslur – sover mellem ½-1 time (er ofte så træt ...

Annonce

... her at hun falder i søvn ved brystet)
11.30-12 Frokost – mos med alt muligt samt brødhapsere
Ca 13 ammes og puttes til lur sover mellem 1½ time og 3 timer
Ca 16 forsøger med lidt grød eller brød med frugtmos
Kl 17-17.30 sover hun nogle dage en lille lur, hvis hun er stået op ved 15 tiden er der for langt for hende til at blive puttet kl 19-20. Hvis hun er meget træt får hun ikke spist aftensmad.
17.30-18 Aftensmad
19 har to aftener forsøgt med godnatgrød – men hun kastede faktisk op efterfølgende, så ved ikke lige om vi skal fortsætte med det
19-20 ammes og puttes til natten
22-24 ammes

Jeg synes jeg tilbyder mad ofte! Men er godt klar over at sådan må det være for at hun kan få nok. Hun spiser ikke ret meget – 5 skefulde og så er munden lukket. Ved nogle måltider spiser hun lige pludselig helt vildt, men det er der ingen konsekvens i.

Hun vågner (5 ud af 7 dage) mellem kl. 1 og 3 om natten og kan så nemt være vågen 2 timer – nogle nætter virker det som om hun er sulten, og jeg tænker selv tryghed. Men hun vil ikke rigtigt noget, har fjernet siden på tremmesengen, så jeg kan lægge en hånd hos hende, men det brokker hun sig over og vågner ligesom endnu mere af det. På armen vil hun ikke være, ej heller i vores seng.

Har også forsøgt at amme, men det er jo ikke helt meningen (undtagen når hun har feber, så lægger jeg hende altså til… er det for svært for hende at finde ud af?). Vil også lige sige, at hun bliver enormt frustreret ved brystet om natten, fordi der går ret mange minutter inden mælken løber til. Nedløbsrefleksen kommer først i gang efter 5 min aktivt sug, men det betyder jo så også at hun kun får noget, hvis hun virkelig vil – og det ene bryst er noget mere ”sløvt” end det andet… Nå sidespring – jeg forsøger at der går 5-6 timer om natten inden hun bliver tilbudt brystet, og det kan hun også uden problemer i nogle perioder. Far er god til at tage over med en kop vand osv, men det bliver hun bare SÅ gal over.

Hvad gør vi med hende om natten? Eller måske er det om dagen, der skal gøres noget? Det er det eneste problem, vi har med søvn, hun er rimelig nem at putte både i løbet af dagen og om aftenen. Men når hun om natten fornemmer, at det altså er sovetid bliver hun rigtig ked af det – smider sutten på gulvet og nussekluden også, som om hun fortæller os, at det kan/vil hun IKKE! Jeg har læst din rigtig gode bog forfra og bagfra mange gange, men kan ikke lige finde svar på det her.

Jeg synes ikke hun sover meget om dagen – har tænkt over det over en periode, men hun sover typisk mellem 2 timer (sjældent) og 4 timer. Oftest tror jeg hun sover ca. 3 timer om dagen, og det er vel meget normalt? De dage hvor hun fx sover 4 x ½ time kan hun stadig være vågen om natten.

Suk – jeg er træt. Ved godt det er en lang smøre, men synes du skulle have lidt at svare ud fra. Jeg håber du kan hjælpe os lidt videre:)

På forhånd tak for hjælpen.

Kærlig hilsen
os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.