En baby med krudt i numsen

9. september 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

En baby med krudt i numsen

Hej Helen,

Vi henvender os til dig for forhåbentlig at blive bekræftet i at det vi gør er rigtigt! (Vi har begge læst din bog)

Vi har en dreng som bliver 5 måneder på søndag, og han er rask og glad - dog med et temperament som sin mor og en hulens masse energi!

(lidt om os:)
Magnus blev født med en god vægt på 3750 gram, men tabte sig lidt over 400 gram på 3 dage, da han ikke suttede ordentligt. Efter 2 måneder med kamp og mere og mere MME, besluttede jeg mig for at stoppe amningen, da det gik ud over min bækkenløsning med de akavede ammestillinger som skulle til. Vi fandt så ud af kort tid efter at Magnus havde en lidt skæv ryg, som var skyld i hans problemer med at sutte.

Magnus har det fint i dag. Han udnytter åbenbart enhver dråbe MME han indtager for han tager fint på selv om at han ikke spiser den anbefalede mængde (spiser alt fra 80-200 ml pr. gang).

Det vi gerne vil vide noget om er omkring puttevaner og rytme. Som sagt er han en glad og rask dreng, men vi synes at det er svært at få skabt en nogenlunde stabil rytme, og han bliver til tider hurtigt træt efter sin lur. Indenfor den sidste uges tid er han blevet mere pylret og bliver ked, når han skal spise og sove... Vi er lidt bekymret for om det er fordi der ikke er rytme nok i hverdagen.

Det eneste som er fast hver dag er hans godnat-tid kl. 20.00. Han bliver skiftet, får sit nattøj på og der bliver sagt godnat til dyrene (en uro med dyr som hænger ved puslebordet). Så får han flaske, mens han ligger i mine arme. Mange gange falder han i søvn med flasken i munden, men ellers sidder jeg stille og roligt med ham og siger godnat til ham og hans sutteklud Alfred. Når han har lukket øjnene og trækker vejret dybt, så bliver han lagt over i sin seng og puttet under dynen. Nogle gange skal jeg lige sidde hos ham med en hånd på hans arm/skulder indtil han er helt væk.

Han får efterfølgende flaske alt mellem 00.30-02.00. Det kommer helt an på hvornår han "kommer op til overfladen" og begynder at ligge og smaske og sutte på fingrer.

Næste flaske ligger omkring 04.00-05.30 - og 05.55 er det stå op tid! Når far har nattetjansen, så plejer han at tage Magnus med i seng efter den sidste "natflaske", da han til tider kan få ham til at sove 30-60 minutter mere. (det gør jeg ikke, da jeg stadig døjer med bækkenløsning, og derfor ikke kan ligge på siden og holde om ham). Det betyder at han ikke kommer op på samme tidspunkt hver morgen...

Om morgenen bliver der leget ...

Annonce

... med øvelser (kolbøtter, rulninger m.m.), og et sted mellem 8-9.30 får Magnus flaske og bliver puttet i barnevognen. Igen er ritualet at han får noget at spise, falder til ro i mine arme med Alfred og bliver lagt i barnevogn, når han har lukket øjnene og trækker vejret mere roligt. Han sover alt fra 20 minutter til 2 timer. Det er meget forskelligt.

Han får grød mellem kl. 11.00-12.00 alt efter hvornår han vågner.

Derefter bliver der leget og "trænet" lidt mere.

Næste lur ligger så omkring kl. 13.00-14.00, hvor han sover fra 20 minutter til 2 timer.

Kl 16.00 giver jeg ham hans flaske uden at han skulle sove efterfølgende.

Nogle gange får vi ham til at nuppe en powernap om eftermiddagen - den ligger inden for 17.00-18.30.

Han er lige begyndt at få lidt grød om aftenen kl. 18.00, men det bliver snart skiftet ud med lidt kartoffelmos og grøntsager!

Om aftenen hygger han sammen med os indtil det er godnat-tid.

Det er gået godt indtil for en uge siden. Han er begyndt at blive lidt utilfreds og pylret, når han skal spise og sove. Nogle gange skal der virkelig arbejdes med en sut, som får ham til at falde lidt til ro og så spiser han med glæde - andre gange bliver han rigtig ked af det. Det samme gælder hans grød. Han får grøden mens han sidder i en skråstol, da jeg ikke kan sidde ordentlig med ham på skødet pga. bækkenløsning. Han brokker sig gevaldigt (gjorde han ikke tidligere), men spiser da noget af grøden.

Nogle gange går der lidt kuk i det hele, og Magnus bliver sulten mellem sine lure, og får derfor mad inden han skal sove.

Magnus' far mener at det måske er en tand der er på vej. Det overvejer jeg også, men jeg er mere bekymret for at han har brug for nogle mere faste tidspunkter (hvilket også vil give os lidt mere pusterum).

Så spørgsmålet er om vi skal have nogle faste tidspunkter om natten (som fx. i dit søvnhjul), og om han skal op kl. 5.55, når han vågner?

Hvad med de forskellige lure om dagen? Skal de have nogenlunde faste tidspunkter, eller afhænger det af hvornår han vågner?

Og til sidst men ikke mindst; gør vi os selv en bjørnetjeneste ved at putte ham som vi gør, og ikke lægger ham i barnevognen, så han selv skal falde i søvn? (Det anbefaler vores nye sundhedsplejerske, men da Magnus er en meget nysgerrig dreng, så tror vi ikke at han vil få sovet meget).

Vi ser frem til at høre fra dig!

Mange hilsner fra Far, Mor og Magnus som er begyndt at løfte numsen, når han ligger på maven :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.