Brev:
Den Kære Søvn- not... episode 4
23. august 2009
Alder:
11 mdr.
Den Kære Søvn- not... episode 4
Hej igen.
Dette er mest en opdatering.
Der er nu fem uger siden, vi fik de første gode råd fra dig om, hvordan vi fik vores yngste til at sove bedre. Der er desværre ikke sket nogle forbedringer, selvom vi har gjort en kæmpeindstats. Han er nu 11½ måned og vi er ret udmattede af at prøve alt muligt, og samtidig af, ikke at få tilstrækkelig søvn. Det slider.
Nu er der i mellemtiden sket noget nyt, der forklarer hans mønster med små korte søvnperioder og megen ubehag ved søvn, sengetid o.l.
Efter at have haft tredagesfeber, mente jeg, at hans vejrtrækning var blevet yderligere "hvæsende". Han er blevet tjekket for såvel RS som falsk strubehoste og astmatisk bronkitis (og kun lægerne har styr på hvad mere). Ingen sygdomme der. Alligevel mente jeg, at lægen burde tjekke ham igen (mandag den 17. august). Hun kunne så konstarere, at han HAR astma. Vores læge sagde, at astmaen alene kunne forklare hans vanskeligheder ved søvn.
Det betyder, at nu - hvor han er sat i behandling - er vi naturligvis fulde af fortrøstning og tror på, at når vi nu har fået ham lært at sove (om et par uger måske) og medicinen for alvor er begyndt at virke, så skal det hele nok blive godt.
Jeg havde virkelig brug for at skrive dette til dig, fordi det tager hele skyldfølelsen af ikke at gøre det godt nok fra os, og vi er lettede, selvom vi er trætte. Men jeg skriver også for at høre, om du har nogle gode tips og råd, eller nogle kloge ord, til os i den situation vi er i nu: at vi skal lære ham at sove helt forfra. Vi kan naturligvis bruge alt det, du allerede har rådgivet om (søvnassociationer f.eks.), men er der noget, der er specielt i forhold til astmabørn (også succeskriterierne).
Mange hilsner
De fortrøstningsfulde forældre til to lækre drenge.