Brev:
Søvn kaos i storfamilie
8. august 2008
Alder:
12 mdr.
Søvn kaos i storfamilie
Hej Helen
Jeg har kigget på din side mange gange, men har først idag fået taget mig sammen til at melde mig ind. Nu håber jeg du har tid til at se på vores megaproblem - søvn!
Kort fortalt er vi en familie på 6. Vi er to voksne og 3 dejlige drenge på 6 år. Drengene var en hård omgang da de var små, men vi fik alligevel lyst til en efternøler og har så lille Rasmine som bliver 1 år på søndag!
Vores første år med hende er egentlig gået godt. Hun er en lidt reserveret pige, som hænger meget på mig og ikke rigtig har lyst til den store verden. Hun er selvfølgelig vild med sin far og sine brødre. Men meget mor mor mor! Hun har altid haft god appetit og er en stor pige på 11 kg. Hun har lige for 1 mdr siden lært at kravle og bøvler nu med at lære at rejse sig. Hun har sin hverdag mest sammen med mig og efter 15 er alle hjemme. Så hun er IKKE ude i pasning endnu og skal det først til januar.
Hun har faktisk altid været god til at sove. 2 lange lure hver dag, puttet kl. 19-20 ca og sovet pænt til næste morgen. De første 4 mdr med en del natteamning, men siden da har hun faktisk sovet igennem næsten hver nat! Men de sidste 3 uger har været et mareridt. Først fik hun 4 tænder på en uge, så mellemøresbetændelse og siden da er hun aldrig rigtig blevet sig selv om natten. Hun kan som oftest puttes til normal tid uden det store skrigeri. Men når det er voksen sengetid (hun sover på eget værelse) så vågner hun næsten altid og græder, skriger og virker meget meget ked. Hun er svær at få lagt igen og hun græder så med kort mellemrum nærmest hele natten. Kl. 7 er hun frisk og udhvilet!
Vi aner ikke hvad det er. Har fået tjekket ørene, men det er væk. Tilbyder hende vand, det vil hun nogengange gerne. Jeg ammer endda lidt for at få ro på hende selvom jeg faktisk forsøger at stoppe. Vi har et par gange haft succes med at tænde lyset inde hos hende.... Men kan 1 årige være mørkeræde? Næppe!
Det er smadderhårdt ikke at få sovet. Og hun vækker også vores 3 drenge som starter i skole på mandag og som skal have deres søvn. Det er også hårdt at skulle være noget for sine tre store guldklumper når den lille styrer hele showet.
Har du oplevet det her før? Har du nogle gode råd? Vi HAR prøvet det der med at forkorte hendes dags-søvn, men hun blir bare overtræt og sur!
Hun har i forvejen meget temperement og kan blive meget vred. Lidt primadonna!
Nå, håber på en tilbagemelding! Tak!
Med venlig hilsen
Katharina, træt mor til 4