Søvn kaos i storfamilie

8. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvn kaos i storfamilie

Hej Helen

Jeg har kigget på din side mange gange, men har først idag fået taget mig sammen til at melde mig ind. Nu håber jeg du har tid til at se på vores megaproblem - søvn!

Kort fortalt er vi en familie på 6. Vi er to voksne og 3 dejlige drenge på 6 år. Drengene var en hård omgang da de var små, men vi fik alligevel lyst til en efternøler og har så lille Rasmine som bliver 1 år på søndag!

Vores første år med hende er egentlig gået godt. Hun er en lidt reserveret pige, som hænger meget på mig og ikke rigtig har lyst til den store verden. Hun er selvfølgelig vild med sin far og sine brødre. Men meget mor mor mor! Hun har altid haft god appetit og er en stor pige på 11 kg. Hun har lige for 1 mdr siden lært at kravle og bøvler nu med at lære at rejse sig. Hun har sin hverdag mest sammen med mig og efter 15 er alle hjemme. Så hun er IKKE ude i pasning endnu og skal det først til januar.

Hun har faktisk altid været god til at sove. 2 lange lure hver dag, puttet kl. 19-20 ca og sovet pænt til næste morgen. De første 4 mdr med en del natteamning, men siden da har hun faktisk sovet igennem næsten hver nat! Men de sidste 3 uger har været et mareridt. Først fik hun 4 tænder på en uge, så mellemøresbetændelse og ...

Annonce

... siden da er hun aldrig rigtig blevet sig selv om natten. Hun kan som oftest puttes til normal tid uden det store skrigeri. Men når det er voksen sengetid (hun sover på eget værelse) så vågner hun næsten altid og græder, skriger og virker meget meget ked. Hun er svær at få lagt igen og hun græder så med kort mellemrum nærmest hele natten. Kl. 7 er hun frisk og udhvilet!

Vi aner ikke hvad det er. Har fået tjekket ørene, men det er væk. Tilbyder hende vand, det vil hun nogengange gerne. Jeg ammer endda lidt for at få ro på hende selvom jeg faktisk forsøger at stoppe. Vi har et par gange haft succes med at tænde lyset inde hos hende.... Men kan 1 årige være mørkeræde? Næppe!

Det er smadderhårdt ikke at få sovet. Og hun vækker også vores 3 drenge som starter i skole på mandag og som skal have deres søvn. Det er også hårdt at skulle være noget for sine tre store guldklumper når den lille styrer hele showet.

Har du oplevet det her før? Har du nogle gode råd? Vi HAR prøvet det der med at forkorte hendes dags-søvn, men hun blir bare overtræt og sur!

Hun har i forvejen meget temperement og kan blive meget vred. Lidt primadonna!

Nå, håber på en tilbagemelding! Tak!

Med venlig hilsen
Katharina, træt mor til 4

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!