Brev:
Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.
25. juli 2022
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.
Hej Helen.
Du har tidligere hjulpet os med gode råd til vores mange spørgsmål og nu har vi endu en gang brug for lidt råd og vejledning.
Vores dejlige datter er nu næsten 3 (bliver 3 i midten af september) og i forbindelse med flytning, er hun startet i børnehave for nogle måneder siden. Hun er en meget glad pige, som er glad for sin børnehave, hun er motorisk meget godt med. Hun elsker at klatre og alt med fart og ballade er et hit 😄 Hun spiser og drikker godt, og hendes sprog udvikler sig hele tiden.
Hun er en af de yngste i børnehaven, men motorisk og trivselsmæssigt, er det ikke noget de bemærker i børnehaven - hun er vellidt og følger godt med og har egentlig relativt hurtigt vænnet sig til børnehavelivet. Hun er dog en af nogle få, som bruger ble og da hun af flere omgange har virket interesseret i toilettet, så går vi overvejer om vi skal til at arbejde på at smide bleen.
Hun har vist interesse ved at ville med os på toilet, vil gerne sidde på toilettet, vil gerne trække ud og vil nu gerne se, hvad der er i hendes egen ble. Hun har rendt med numsen bar efter badebassin og det er lykkes at få lidt tis i potten 1 gang og et enkelt uheld på gulvet. Hun har prøvet at sidde på potten med bar numse, men rejser sig ofte efter 10 sekunder og vil så gerne køre processen med at tørre sig, tømme potten i toilettet og skylle ud..også selvom der ikke er noget i potten. Vi har taget det som gode tegn, men det er yderst sjældent at hun overhovedet vil gå uden ble. Hun kan næsten blive lidt panisk, hvis vi foreslår, at hun bare kan gå uden ble herhjemme i stuen og vi har aldrig gjort et stort nummer ud af uheld.
Vi har derfor lidt spørgsmål. Skal vi bare kaste os ud i at smide bleen? Skal vi oftere prøve at overtale hende til at gå med bar numse? Vi har en uges sommerferie tilbage, men er det dumt at prøve at smide bleen nu inden hun snart skal tilbage i børnehave?
Og hvis vi går videre med at smide bleen, hvad dælen gør man så rent praktisk?😄 Skal vi have en potte med rundt, er det bare et spørgsmål om bunker af rene bukser?
Og så har vi én bekymring i forhold til at smide bleen. Vores datter har med jævne mellemrum tendens til hård mave og min frygt er at hun ubevidst vil holde sig og på den måde få forstoppelse, så skal man ud i at tilbyde en ble til pøller eller er det alt eller intet?
Jeg håber vores brev og mange spørgsmål giver mening og på forhånd mange tak for den her "livreddende" brevkasse.