Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.

25. juli 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen.

Du har tidligere hjulpet os med gode råd til vores mange spørgsmål og nu har vi endu en gang brug for lidt råd og vejledning.

Vores dejlige datter er nu næsten 3 (bliver 3 i midten af september) og i forbindelse med flytning, er hun startet i børnehave for nogle måneder siden. Hun er en meget glad pige, som er glad for sin børnehave, hun er motorisk meget godt med. Hun elsker at klatre og alt med fart og ballade er et hit 😄 Hun spiser og drikker godt, og hendes sprog udvikler sig hele tiden.

Hun er en af de yngste i børnehaven, men motorisk og trivselsmæssigt, er det ikke noget de bemærker i børnehaven - hun er vellidt og følger godt med og har egentlig relativt hurtigt vænnet sig til børnehavelivet. Hun er dog en af nogle få, som bruger ble og da hun af flere omgange har virket interesseret i toilettet, så går vi overvejer om vi skal til at arbejde på at smide bleen.

Hun har vist interesse ved at ville med os på toilet, vil gerne sidde på toilettet, vil gerne trække ud og vil nu gerne se, hvad der er i hendes egen ble. Hun har rendt med numsen bar efter badebassin og det er lykkes at få lidt tis i potten 1 gang og et enkelt uheld på gulvet. Hun har prøvet at sidde på potten med bar ...

Annonce

... numse, men rejser sig ofte efter 10 sekunder og vil så gerne køre processen med at tørre sig, tømme potten i toilettet og skylle ud..også selvom der ikke er noget i potten. Vi har taget det som gode tegn, men det er yderst sjældent at hun overhovedet vil gå uden ble. Hun kan næsten blive lidt panisk, hvis vi foreslår, at hun bare kan gå uden ble herhjemme i stuen og vi har aldrig gjort et stort nummer ud af uheld.

Vi har derfor lidt spørgsmål. Skal vi bare kaste os ud i at smide bleen? Skal vi oftere prøve at overtale hende til at gå med bar numse? Vi har en uges sommerferie tilbage, men er det dumt at prøve at smide bleen nu inden hun snart skal tilbage i børnehave?

Og hvis vi går videre med at smide bleen, hvad dælen gør man så rent praktisk?😄 Skal vi have en potte med rundt, er det bare et spørgsmål om bunker af rene bukser?

Og så har vi én bekymring i forhold til at smide bleen. Vores datter har med jævne mellemrum tendens til hård mave og min frygt er at hun ubevidst vil holde sig og på den måde få forstoppelse, så skal man ud i at tilbyde en ble til pøller eller er det alt eller intet?

Jeg håber vores brev og mange spørgsmål giver mening og på forhånd mange tak for den her "livreddende" brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far