Brev:
Gode råd ift overgangen fra ble
12. november 2020
Alder:
3 år, 4 mdr.
Gode råd ift overgangen fra ble
Hej Helen
Det går meget bedre med vores lille pige. Humøret er atter højt. Pædagogerne i børnehaven har været dygtige til at konfliktløse blandt børnene og der er meget bedre stemning.
Dog har vi skabt et nyt problem - vi lod hende gå med ble igen (vi spurgte og det ville hun helst). Nu en måned senere bruger hun konsekvent ble og har ingen interesse i at smide den. Hvis hun alligevel en aften herhjemme får underbukser på efter et bad fx så ender det tit i uheld. Vi har forsøgt med faste intervaller/toilettider men hun sidder der i max tre sekunder og vil så videre, have ble på og ofte lave i den lige efter hun har siddet på toilettet. Vi har også - højst upædagogisk - forsøgt med bestikkelse i form af en lille gave når det lykkes med afføring på toilettet. Og det synes hun er meget sjovt, når det lykkes, men er egentligt ikke noget der motiverer voldsomt meget.
Hun siger egentligt næsten altid til når hun skal have afføring men enten er det for sent når hun kommer ud på toilettet og ellers “stopper” det bare når hun sætter sig op og så gider hun ikke vente på det.
Vi forsøger med positive kommentarer, og prøver bare at lade hende beslutte hvornår hun er klar - men vi er også lidt frustrerede og trætte af situationen.
Hun er 3 år og fire måneder. Skal vi bare vente til hun siger hun vil smide bleen? Eller skal vi aktivt hjælpe til? Har du nogen fif :-)
Bedste hilsner
Kathrine