Gode råd ift overgangen fra ble

12. november 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Gode råd ift overgangen fra ble

Hej Helen

Det går meget bedre med vores lille pige. Humøret er atter højt. Pædagogerne i børnehaven har været dygtige til at konfliktløse blandt børnene og der er meget bedre stemning.

Dog har vi skabt et nyt problem - vi lod hende gå med ble igen (vi spurgte og det ville hun helst). Nu en måned senere bruger hun konsekvent ble og har ingen interesse i at smide den. Hvis hun alligevel en aften herhjemme får underbukser på efter et bad fx så ender det tit i uheld. Vi har forsøgt med faste intervaller/toilettider men hun sidder der i max tre sekunder og vil så videre, have ble på og ofte lave i den lige efter hun har siddet på toilettet. Vi har også - højst upædagogisk - forsøgt med bestikkelse ...

Annonce

... i form af en lille gave når det lykkes med afføring på toilettet. Og det synes hun er meget sjovt, når det lykkes, men er egentligt ikke noget der motiverer voldsomt meget.

Hun siger egentligt næsten altid til når hun skal have afføring men enten er det for sent når hun kommer ud på toilettet og ellers “stopper” det bare når hun sætter sig op og så gider hun ikke vente på det.

Vi forsøger med positive kommentarer, og prøver bare at lade hende beslutte hvornår hun er klar - men vi er også lidt frustrerede og trætte af situationen.

Hun er 3 år og fire måneder. Skal vi bare vente til hun siger hun vil smide bleen? Eller skal vi aktivt hjælpe til? Har du nogen fif :-)

Bedste hilsner
Kathrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor