Optagethed af lort og tis/vil ikke toilettræne

23. maj 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Optagethed af lort og tis/vil ikke toilettræne

Kære Helen.

Jeg skriver, da jeg har et par spørgsmål vedr min søn på 3,5 år og optagethed af lort/tis og toilettræning.

For 7-8 mdr siden led han i en længere periode af forstoppelse, og vi begyndte at give Movicol (han får det stadig men i lav dosis). Vi forsøgte samtidig at opstarte toilettræning, da det efter sigende skulle hjælpe på forstoppelsen, og da det var ret tydeligt, når der var afføring på vej. Han fik derfor lov at sidde på toilettet med ble på og så skærm imens. Efter ngt tid gik vi over til at overtale ham til at tage bleen af, mens han sad der. Efter én gang med afføring på toilettet er det gået helt i baglås, og det er tydeligt for os, at han holder igen med både tis og afføring, når han sidder på toilettet.

Vi har forsøgt med klistermærker, lovning om gaver mm, men intet hjælper. Vi har også holdt pauser med træningen for ikke at presse for meget, men alt i alt har der været (for?) meget fokus på det. Samtidig har vi måtte presse en del på ift væskeindtag, da lægen siger, at han skal have 8-10 dl om dagen, hvilket er nærmest umuligt. Og nu er han også gået i baglås med det. Stakkels dreng :’-(

I de seneste måneder har vores søn været meget optaget af tis og lort og beder ofte om at få fortalt historier, hvor nogen tisser i bukserne. ...

Annonce

... Jeg fortæller for at give ham et afslappet forhold til det, og i historierne lægger jeg stor vægt på, at det er helt ok at komme til at tisse i bukserne, når man skal lære ikke at gå med ble, og de voksne i historierne siger bare “skidt pyt” og gir rene bukser på. Hver gang historierne når dertil, at barnet tisser, hopper min søn af fryd og virker helt ekstatisk.

Nu er han også begyndt at ligge og fortælle sig selv lange historier om aftenen, hvor han taler om forskellige børn fra børnehaven, der laver lort/tisser, om toiletter med lort i, om de to huller der kommer tis og lort ud af osv. Jeg må indrømme, at jeg begynder at synes, at det er ret aparte med den store optagethed og nydelse han har med at tale om lort/tis, og jeg vil gerne høre, om det er normalt, og hvad du tænker om det? Jeg synes kun, jeg hører om børn, der synes, det er sjovt og frækt at tale om det i fuld offentlighed og dermed “lave ballade“.

Mht selve toilettræningen er vi også lidt frustrerede, men jeg tænker, at det kommer lige pludseligt. Men måske skal vi helt undlade at træne, til han selv er klar?

Håber, du kan kaste lidt lys over situationen, som nager mig en del, selvom jeg egentlig ser mig selv som en tolerant og åbensindet og afslappet mor?

På forhånd tak for dit svar!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder