Brev:
Optagethed af lort og tis/vil ikke toilettræne
23. maj 2020
Alder:
3 år, 6 mdr.
Optagethed af lort og tis/vil ikke toilettræne
Kære Helen.
Jeg skriver, da jeg har et par spørgsmål vedr min søn på 3,5 år og optagethed af lort/tis og toilettræning.
For 7-8 mdr siden led han i en længere periode af forstoppelse, og vi begyndte at give Movicol (han får det stadig men i lav dosis). Vi forsøgte samtidig at opstarte toilettræning, da det efter sigende skulle hjælpe på forstoppelsen, og da det var ret tydeligt, når der var afføring på vej. Han fik derfor lov at sidde på toilettet med ble på og så skærm imens. Efter ngt tid gik vi over til at overtale ham til at tage bleen af, mens han sad der. Efter én gang med afføring på toilettet er det gået helt i baglås, og det er tydeligt for os, at han holder igen med både tis og afføring, når han sidder på toilettet.
Vi har forsøgt med klistermærker, lovning om gaver mm, men intet hjælper. Vi har også holdt pauser med træningen for ikke at presse for meget, men alt i alt har der været (for?) meget fokus på det. Samtidig har vi måtte presse en del på ift væskeindtag, da lægen siger, at han skal have 8-10 dl om dagen, hvilket er nærmest umuligt. Og nu er han også gået i baglås med det. Stakkels dreng :’-(
I de seneste måneder har vores søn været meget optaget af tis og lort og beder ofte om at få fortalt historier, hvor nogen tisser i bukserne. Jeg fortæller for at give ham et afslappet forhold til det, og i historierne lægger jeg stor vægt på, at det er helt ok at komme til at tisse i bukserne, når man skal lære ikke at gå med ble, og de voksne i historierne siger bare “skidt pyt” og gir rene bukser på. Hver gang historierne når dertil, at barnet tisser, hopper min søn af fryd og virker helt ekstatisk.
Nu er han også begyndt at ligge og fortælle sig selv lange historier om aftenen, hvor han taler om forskellige børn fra børnehaven, der laver lort/tisser, om toiletter med lort i, om de to huller der kommer tis og lort ud af osv. Jeg må indrømme, at jeg begynder at synes, at det er ret aparte med den store optagethed og nydelse han har med at tale om lort/tis, og jeg vil gerne høre, om det er normalt, og hvad du tænker om det? Jeg synes kun, jeg hører om børn, der synes, det er sjovt og frækt at tale om det i fuld offentlighed og dermed “lave ballade“.
Mht selve toilettræningen er vi også lidt frustrerede, men jeg tænker, at det kommer lige pludseligt. Men måske skal vi helt undlade at træne, til han selv er klar?
Håber, du kan kaste lidt lys over situationen, som nager mig en del, selvom jeg egentlig ser mig selv som en tolerant og åbensindet og afslappet mor?
På forhånd tak for dit svar!