Ble eller underbukser

8. januar 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Ble eller underbukser

Kære Helen,

Rigtig godt nytår og endnu engang tak for gode svar!

Denne gang handler det om lillebrors ble 😊 lillebror er snart tre og et halvt, og vi tænkte, at juleferien var oplagt til at forsøge at lokke ham af med bleen.
Vi havde 14 sammenhængende fridage, og vi var meget konsekvente med, at han kom på toilettet med jævne mellemrum, og talte meget om, at han skulle huske at sige til.
Vi købte også seje klistermærker, som vi kunne sætte op på en plakat, når han havde været på toilettet. To for stort.

Desværre var interessen minimal. Han er ganske enkelt ikke interesseret. Han er god til at sidde der, når vi først har fået hjulpet ham op på plads, og han kan også sagtens holde sig ind imellem toiletbesøgene. Han foretrækker ganske enkelt bare bleen. Han beder om, at blive skiftet et stykke tid efter han har lave stort. Men først når det begynder at genere ham.

Fx hopper han bare ned på gulvet for at presse, hvis han sidder ved bordet. For så kan han jo spise eller tegne eller se ipad imens.

Vi har også ...

Annonce

... talt med ham om, at toilettet er for store drenge og piger, og han ser storesøster og de andre børn i børnehaven sidde på toilettet – men det inspirerer ham ikke rigtigt. I hvert fald ikke endnu.

I børnehaven forsøger de at følge op, og han sidder også på toilettet derovre. Men der er selvfølgelig mange børn at se til, og det er derfor ikke altid, de fanger ham på det rigtige tidspunkt.

Så nu er mit spørgsmål, hvad vores næste skridt skal være? Skal vi fortsætte med at prøve, eller skal vi give ham en pause? Eller skal vi tage bleen helt af?

Nogle venner fortalte, at de lykkedes med at få deres dreng renlig over julen ved at tage bleen helt af og lade ham have uheld. Men den tanke er vi ikke så vilde med. Vi prøvede en enkelt gang at give ham underbukser på efter, han havde tisset på toilettet. Men efter en times tid tissede han i bukserne, og derefter ville han ikke have ble på igen.
Han bad selv om at få ble på, fordi underbukserne jo ellers ville blive våde 😊

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie