Brev:
Ble eller underbukser
8. januar 2020
Alder:
3 år, 5 mdr.
Ble eller underbukser
Kære Helen,
Rigtig godt nytår og endnu engang tak for gode svar!
Denne gang handler det om lillebrors ble 😊 lillebror er snart tre og et halvt, og vi tænkte, at juleferien var oplagt til at forsøge at lokke ham af med bleen.
Vi havde 14 sammenhængende fridage, og vi var meget konsekvente med, at han kom på toilettet med jævne mellemrum, og talte meget om, at han skulle huske at sige til.
Vi købte også seje klistermærker, som vi kunne sætte op på en plakat, når han havde været på toilettet. To for stort.
Desværre var interessen minimal. Han er ganske enkelt ikke interesseret. Han er god til at sidde der, når vi først har fået hjulpet ham op på plads, og han kan også sagtens holde sig ind imellem toiletbesøgene. Han foretrækker ganske enkelt bare bleen. Han beder om, at blive skiftet et stykke tid efter han har lave stort. Men først når det begynder at genere ham.
Fx hopper han bare ned på gulvet for at presse, hvis han sidder ved bordet. For så kan han jo spise eller tegne eller se ipad imens.
Vi har også talt med ham om, at toilettet er for store drenge og piger, og han ser storesøster og de andre børn i børnehaven sidde på toilettet – men det inspirerer ham ikke rigtigt. I hvert fald ikke endnu.
I børnehaven forsøger de at følge op, og han sidder også på toilettet derovre. Men der er selvfølgelig mange børn at se til, og det er derfor ikke altid, de fanger ham på det rigtige tidspunkt.
Så nu er mit spørgsmål, hvad vores næste skridt skal være? Skal vi fortsætte med at prøve, eller skal vi give ham en pause? Eller skal vi tage bleen helt af?
Nogle venner fortalte, at de lykkedes med at få deres dreng renlig over julen ved at tage bleen helt af og lade ham have uheld. Men den tanke er vi ikke så vilde med. Vi prøvede en enkelt gang at give ham underbukser på efter, han havde tisset på toilettet. Men efter en times tid tissede han i bukserne, og derefter ville han ikke have ble på igen.
Han bad selv om at få ble på, fordi underbukserne jo ellers ville blive våde 😊
Vi glæder os til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L