Stoppe med ble vol.2

31. juli 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Stoppe med ble vol.2

Hej Helen

Tak for hjælpen sidst. Vi skyndte os at få bleen på igen. Vores søn var tydeligvis ikke klar.

Vi har siden da både herhjemme og i børnehaven fortsat med at sætte ham på toilettet når han vågner, inden vi skal ud på tur, inden han skal i seng osv. for på den måde at vænne ham til at tisse på toilettet. I starten tissede han hver gang, men efterhånden var spændingen væk, og jeg tror han begyndte at kede sig, så han gav sig til at lege og fjolle når han sad der.

Måske har jeg været for hård i en periode, for jeg fastholdt at han skulle sidde der og opfordrede ham (på en positiv måde) til at koncentrere sig om at trykke med maven. Han blev pjevset og pylret, men ender med at tisse alligevel. Så han skulle jo tisse. Det synes jeg jo på ingen måde er en god måde, det skulle jo gerne være sådan at han bare springer på toilettet og så tisser og vupti ned igen. Jeg har derfor de sidste par dage ikke sagt noget. Han har selv sat sig derop, og er der kommet noget har jeg sagt det var fint, og har han sagt at han ikke kunne, har jeg sagt at det var fint, nu har vi jo prøvet. Så det fungerer i hvert fald bedre. Han har sågar kaldt da han var puttet til natten og sagt at han skulle prutte, og på toilettet pruttede han så. Så det går da fremad.

Men ligefrem til at få fjernet bleen tror jeg ikke på han er klar til. Dertil er der for mange våde bleer, ligesom han ikke siger til når han skal tisse eller prutte i dagstimerne. Han kan sagtens holde sig i 1,5 time og så efterfølgende tisse på toilettet, men i ferien prøvede vi en dag med ro på at tage bleen af ham (spurgte om han ville have ble eller underbukser på, og han valgte selv underbukser), men på en time tissede han i bukserne 4 gange. Det var også vildt varmt så han ...

Annonce

... havde fået en masse at drikke, men alligevel. 4 gange selvom han kom på toilettet inden og hver gang han havde tisset i bukserne. Så bleen kom hurtigt på igen.

Jeg havde synes det var praktisk at bleen kom af her om sommeren, men nu må vi se hvornår han er parat. Lige nu tror jeg han kommer hjem en dag og siger at han ikke vil bruge ble mere. Sådan gik det med løbecyklen. Efter at have nægtet i et år at sætte sig op på den, meddelte han efter en lur at han ville ud og køre på løbecykel. Om formiddagen havde han haft besøg af sin bedste ven der ræsede på sin løbecykel, og et kvarter efter luren kørte vores lille mand også afsted og har ikke været af den siden.

Han er kvik i pæren, stædig, ekstremt nysgerrig og altid igang. Han er så absolut ekstrovert og børnehaven siger også at han på ingen måde vil gå glip af noget. Der hvor han er der sker noget. Så det tænker jeg også spiller ind. Han har trods alt kun gået i børnehaven i 3 måneder, og har i samme periode sagt farvel til middagsluren. Så måske er der bare for meget nyt han lige skal have fundet ud af, så han pt. ikke bruger ressourcer på bleprojektet (det er nok mest forældrene der synes det kunne være praktisk :-))

Så hvordan får jeg hjulpet ham til at komme af med bleen? Hvordan støtter vi bedst muligt? Hvad er næste skridt? Skal vi vente til han selv siger til? Jeg har efterhånden affundet mig med at jeg kan ikke skemalægge og strukturere dette. Vi er ret punktlige og tydelige i opdragelsen, så jeg er sikker på han godt er klar over vi gerne vil af med bleen, men jeg er klar over at vi må vente til han er parat. Sådan er det og det bakker vi til fulde op omkring.

Nå det blev lidt langt... :-)

Mange hilsner
Den strukturerede mor der gerne vil hjælpe sin søn.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!