Afføring, eller mangel på samme

18. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Afføring, eller mangel på samme

Hej Helen,

Min dejlige datter på 3 år, har nu igennem et halvt år sådan ca. haft nogle udfordringer i forhold til sin afføring. Jeg ved ikke om hun har forstoppelse eller har perioder med det, da hendes afføring ikke er hård og knoldet. Hun har heller ikke ondt i maven, nogen gange har hun dog ondt når hun laver i bleen. Men afføringen er ikke hård og knoldet og det har på intet tidspunkt blødt.

Lige for tiden har hun afføring hver 3. dag, det er rimelig sikkert. Også selvom hun får lactoluse eller Movilcol hver dag. Vi veksler lidt i mellem de to for jeg synes ikke rigtig der er noget der virker. Vi prøver at få gulerødder i hende som lægen anbefalede. Men det er ikke lige let, at få hende til at spise det.

Hun er meget glad for mælk, hvilket vi godt ved ikke er det bedste for maven, så vi har skåret kraftigt ned på dette, så hun kun får mælk ved måltiderne. Vi fortynder oftest mælken med vand hvis vi kan komme til det uden hun ser det selvfølgelig. Ellers prøver vi at få meget vand i hende, så både sugerør og drikkedunke bliver brugt flittigt.

Hun er en tryghedsnarkoman når det handler om at komme af med afføringen. Hun laver ikke i bleen når vi er nogle steder, selvom jeg kan mærke på hende at det er ved at være oppe over. Hun laver ...

Annonce

... heller ikke i bleen i børnehaven.

Lige op til, at hun skal af med sin afføring får hun kuldegysninger og klager over at hun fryser og fortæller hun har ondt i maven. Børnehaven har to gange nu taget hendes temperatur fordi de selvfølgelig har troet at hun er syg. Men når hun kommer hjem så går der ikke så langt tid, så laver hun i bleen.

Jeg tror lidt at hun tilbageholder afføringen og det måske er rent psykisk fordi hun godt ved at hun måske snart skal af med bleen. Hun har længe nu gået på toilettet i vuggestuen/børnehaven. Men går ikke på toilettet herhjemme, det ved jeg godt er meget normalt. Vi har talt ganske lidt om det og der står en potte og et lille toiletbræt. Men vil på ingen måde presse hende til det.

Hun er en aktiv lille pige, hun drøner rundt og lader sig ikke hæmme af noget som helst. Er der nogen børn som bare ikke har brug for at komme af med afføring hver dag ?

Har du nogle gode råd ? Jeg synes vi har prøvet næsten alt: svesker (dem kan hun ikke lide), gulerødder, rosiner, maltekstrat, movilcol, laktulose, blommer, kirsebær (de hjalp lidt i sommers). Æbler gider hun ikke altid at spise. Hun kan ikke lide søde drikke, så sveskejuice og alle andre juice som måske kunne hjælpe er heller ikke sagen.

Med venlig hilsen
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år