Brev:
Afføring, eller mangel på samme
18. oktober 2017
Alder:
3 år, 3 mdr.
Afføring, eller mangel på samme
Hej Helen,
Min dejlige datter på 3 år, har nu igennem et halvt år sådan ca. haft nogle udfordringer i forhold til sin afføring. Jeg ved ikke om hun har forstoppelse eller har perioder med det, da hendes afføring ikke er hård og knoldet. Hun har heller ikke ondt i maven, nogen gange har hun dog ondt når hun laver i bleen. Men afføringen er ikke hård og knoldet og det har på intet tidspunkt blødt.
Lige for tiden har hun afføring hver 3. dag, det er rimelig sikkert. Også selvom hun får lactoluse eller Movilcol hver dag. Vi veksler lidt i mellem de to for jeg synes ikke rigtig der er noget der virker. Vi prøver at få gulerødder i hende som lægen anbefalede. Men det er ikke lige let, at få hende til at spise det.
Hun er meget glad for mælk, hvilket vi godt ved ikke er det bedste for maven, så vi har skåret kraftigt ned på dette, så hun kun får mælk ved måltiderne. Vi fortynder oftest mælken med vand hvis vi kan komme til det uden hun ser det selvfølgelig. Ellers prøver vi at få meget vand i hende, så både sugerør og drikkedunke bliver brugt flittigt.
Hun er en tryghedsnarkoman når det handler om at komme af med afføringen. Hun laver ikke i bleen når vi er nogle steder, selvom jeg kan mærke på hende at det er ved at være oppe over. Hun laver heller ikke i bleen i børnehaven.
Lige op til, at hun skal af med sin afføring får hun kuldegysninger og klager over at hun fryser og fortæller hun har ondt i maven. Børnehaven har to gange nu taget hendes temperatur fordi de selvfølgelig har troet at hun er syg. Men når hun kommer hjem så går der ikke så langt tid, så laver hun i bleen.
Jeg tror lidt at hun tilbageholder afføringen og det måske er rent psykisk fordi hun godt ved at hun måske snart skal af med bleen. Hun har længe nu gået på toilettet i vuggestuen/børnehaven. Men går ikke på toilettet herhjemme, det ved jeg godt er meget normalt. Vi har talt ganske lidt om det og der står en potte og et lille toiletbræt. Men vil på ingen måde presse hende til det.
Hun er en aktiv lille pige, hun drøner rundt og lader sig ikke hæmme af noget som helst. Er der nogen børn som bare ikke har brug for at komme af med afføring hver dag ?
Har du nogle gode råd ? Jeg synes vi har prøvet næsten alt: svesker (dem kan hun ikke lide), gulerødder, rosiner, maltekstrat, movilcol, laktulose, blommer, kirsebær (de hjalp lidt i sommers). Æbler gider hun ikke altid at spise. Hun kan ikke lide søde drikke, så sveskejuice og alle andre juice som måske kunne hjælpe er heller ikke sagen.
Med venlig hilsen
A