Pottetræning - 2 år, 10 mdr.

10. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Pottetræning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen

Så er vi i gang med pottetræning, og jeg har brug for lidt hjælp, da jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan man griber det an. Vi er stadig kun på tisse på potten-stadiet, afføring er han ikke klar til.

Vi har længe haft en potte stående fremme, som han for ca. to måneder siden begyndte at vise lidt interesse for. Han satte sig i forbindelse med aftenbadet, men der kom ikke noget før for ca. 3 uger siden. Det var han meget stolt af, og jeg tog det som et tegn på, at han var ved at være klar til, at vi gik lidt mere systematisk til værks.

Jeg begyndte derfor at opfordre ham til at tisse på potten morgen og aften - helt uden pres, så naturligt som muligt, og når han siger nej, presser jeg ikke på - men hvis han ikke selv nævner det om morgenen, så spørger jeg, om han vil. Han siger stadig nej nogle dage, andre dage sætter han sig, men uden at der kommer noget, og atter andre dage tisser han fint og viser os stolt, hvor meget han har tisset. Så tømmer han selv potten i toilettet og vasker hænder. Det er lidt det samme billede i vuggestuen.

Hvor længe varer denne fase normalt? Jeg har slet ikke indtryk af, at han er klar til, at vi ...

Annonce

... prøver at tage bleen af i mere end den ca. halve time, som han render med numsen bar efter badet.

Jeg snakkede med en af pædagogerne i vuggestuen om det, og hun sagde, at han gør det på samme måde dernede, og at hun har bemærket, at hans bleer er lidt mindre våde, når han vågner fra lur.

Mht afføring siger han til, når han lige har lavet, men altså ikke før - deraf min konklusion om, at vi kun skal koncentrere os om tissedelen lige nu.

Herhjemme kommer han aldrig selv i løbet af dagen og vil på potten - kun morgen og aften i forbindelse med skift til/fra pyjamas. I vuggestuen er der nogle piger, der allerede er helt renlige, og det tror jeg giver ham en vis nysgerrighed - han er i det hele taget meget nysgerrig efter at se indholdet af sin egen og lillesøsters ble.

Hvad gør man i denne pottefase, når man er ude på besøg hos andre, som ikke har en potte stående? Han vil slet ikke prøve toilettet.

Kommer det hele bare af sig selv, eller skal man prøve at sætte lidt system i det? Jeg mener ikke presse på, men måske sige "kom, vi tisser lige", eller er det først, når de helt har smidt bleen?

Kærlig hilsen
en novice på potteområdet;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder