Brev:
Pottetræning - 2 år, 10 mdr.
10. maj 2017
Alder:
2 år, 10 mdr.
Pottetræning - 2 år, 10 mdr.
Hej Helen
Så er vi i gang med pottetræning, og jeg har brug for lidt hjælp, da jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan man griber det an. Vi er stadig kun på tisse på potten-stadiet, afføring er han ikke klar til.
Vi har længe haft en potte stående fremme, som han for ca. to måneder siden begyndte at vise lidt interesse for. Han satte sig i forbindelse med aftenbadet, men der kom ikke noget før for ca. 3 uger siden. Det var han meget stolt af, og jeg tog det som et tegn på, at han var ved at være klar til, at vi gik lidt mere systematisk til værks.
Jeg begyndte derfor at opfordre ham til at tisse på potten morgen og aften - helt uden pres, så naturligt som muligt, og når han siger nej, presser jeg ikke på - men hvis han ikke selv nævner det om morgenen, så spørger jeg, om han vil. Han siger stadig nej nogle dage, andre dage sætter han sig, men uden at der kommer noget, og atter andre dage tisser han fint og viser os stolt, hvor meget han har tisset. Så tømmer han selv potten i toilettet og vasker hænder. Det er lidt det samme billede i vuggestuen.
Hvor længe varer denne fase normalt? Jeg har slet ikke indtryk af, at han er klar til, at vi prøver at tage bleen af i mere end den ca. halve time, som han render med numsen bar efter badet.
Jeg snakkede med en af pædagogerne i vuggestuen om det, og hun sagde, at han gør det på samme måde dernede, og at hun har bemærket, at hans bleer er lidt mindre våde, når han vågner fra lur.
Mht afføring siger han til, når han lige har lavet, men altså ikke før - deraf min konklusion om, at vi kun skal koncentrere os om tissedelen lige nu.
Herhjemme kommer han aldrig selv i løbet af dagen og vil på potten - kun morgen og aften i forbindelse med skift til/fra pyjamas. I vuggestuen er der nogle piger, der allerede er helt renlige, og det tror jeg giver ham en vis nysgerrighed - han er i det hele taget meget nysgerrig efter at se indholdet af sin egen og lillesøsters ble.
Hvad gør man i denne pottefase, når man er ude på besøg hos andre, som ikke har en potte stående? Han vil slet ikke prøve toilettet.
Kommer det hele bare af sig selv, eller skal man prøve at sætte lidt system i det? Jeg mener ikke presse på, men måske sige "kom, vi tisser lige", eller er det først, når de helt har smidt bleen?
Kærlig hilsen
en novice på potteområdet;-)