Brev:
Movicol - 18 mdr.
1. februar 2017
Alder:
18 mdr.
Movicol - 18 mdr.
Kære Helen,
Jeg har skrevet nogle gange før og har nu endnu et spørgsmål...
Vores søn Noah, på lige knap 18 måneder (den 20. februar) har altid haft træg mave og har fået Movicol siden han var ca. 4 måneder gammel.
Det er gået fint på Movicol i lang tid og er efterhånden kommet ned på så lav en dosis (vi blander det op og tager efter ml - han får pt. 30 ml. om dagen), at vi ville prøve at stoppe det.
Vi blev anbefalet at prøve af vores læge på grund af den lille dosis. Endvidere har han i lang tid, mens han også har været på Movicol, kun kommet af med afføring hver 2. dag.
Vi stoppede med Movicol (uden at trappe ydeligere ned fra de 30 ml.) og det gik okay i ca. 1,5 uge. Afførringen var mere fast end på Movicol, men ikke hård.
Derefter begyndte han at have en meget udspliet og hård mave, især om aftenen og kom kun af med afføring hver 2.-3. dag. Vi besluttede at starte op på Movicol igen, fordi vi var bange for, at han fik forstoppelse. Men, han kommer stadig kun af med afføring hver 2. dag og afføringen er noget tyndere/mere grødet på Movicol. Og hans mave føles stadig udspilet/hård, især om aftenen. Han fik den første dag tilbage på Movicol 1 helt brev, men vi er nu gået ned på 30 ml. igen, fordi afføringen blev meget tynd.
I forhold til væske og mad, både spiser og drikker han rigtig fint. Han drikker faktisk rigtig godt og har tunge, våde bleer. Vi forsøger at give ham varieret og fiberrig kost, og giver ham også sveskemos, vindruer, rosiner mv. for at få gang i maven.
Lægen fortæller os, at han gerne skal have afføring hver dag. Men det har han ikke, hverken med eller uden Movicol.
Har du nogle gode råd til, hvad vi kan gøre, for at få gang i hans mave? Om vi skal afprøve noget andet? Og vil du dele din erfaring med Movicol (og evt. skjult forstoppelse) med os.
Lægen mener, at han muligvis godt kan have noget hård afføring sidende i tarmen, og så løber den tynde afføringen bare ved siden af. Men burde han så ikke vise tegn på, at han har ondt, nedsat appetit eller andet?
Han prutter meget for tiden og det lugter en del mere og værre, end det plejer.
Håber det er information nok til, at du kan komme med nogle råd.
Mange varme hilsner,
Anette