Afføring på toilettet - 5 årig

5. november 2016

Kategori:
Alder:
5 år

Afføring på toilettet - 5 årig

Hej Helen!

Vi skriver til dig for at få et godt råd ift vores datters renlighed.

Hun blev 5 år her i oktober - og vil stadig kun lave i bleen. Hun begyndte at tisse på toilettet da hun var fyldt 3 og den proces gik helt ukompliceret og der har stort set ingen uheld været den dag. Hun har heller ikke brugt ble om natten siden da.

Til gengæld gik det ikke så nemt med afføringen. Vi tænkte, at det nok ville komme af sig selv - når hun var klar, men det er bare aldrig sket. Afføringen kom bare ligesom aldrig med ud med tisset - og så har hun altid bedt om at få en ble på - hvilket vi jo gav hende.

Hun er en velfungerende pige, der elsker at gå i børnehave, er vellidt, dygtig, kærlig osv. Dog er hun også en lidt forsigtig pige, der ikke sådan lige springer ud i noget, som hun ikke er tryg ved. Og vi tænker, at det også er gældende her.

Vi har de sidste to år prøvet en hel masse ting for at støtte hende bedst muligt i at blive tryg ved at lave på wc'et. Vi har selvfølgelig snakket om det, spurgt ind til hende - hvad hun syntes vi kunne hjælpe hende med, prøvet at booste hende så meget som muligt-indgyde hende tillid til, at hun nok skal klare det - når hun er klar, læst bøger om "problematikken" (inkl. "Hr. Pølle"), prøvet klistermærke-systemet med en belønning for enden, krævet, at hun skulle sidde 1-2min på wc' 'et inden hun fik ble på, sidde på wc'et med ble på, bestemt at hun skulle lave i bleen på badeværelset - da det ...

Annonce

... er der, sådan noget gøres....

Vi har forsøgt at have en naturlig snak og tilgang til det, så det ikke føles som et tabu og noget forkert for hende, men hun har nået en alder nu, hvor hun godt ved, at det burde være anderledes. Hun kan godt lave i bleen andre trygge steder, men har fuld kontrol over det.

Pt laver hun altså i bleen på badeværelset imens hun leger med lidt legesager. Så det er jo også sådan en hyggestund for hende - og det har vi det meget blandet med. Det er jo ikke rigtigt meningen - men selvom hun ingenting har derude, ville hun bare lege med wc-rullen, håndklædet etc.

Hun havde for 1,5 år siden et par uheld ifm sygdom, hvor hun lavede i bukserne - og gik helt i panik og blev meget bange - og vi tænker, at det kan have været med til at gøre hende utryg. Så vi er ikke i tvivl om, at det hele handler om en mental overvindelse.

Vi er meget i tvivl om, hvorvidt vi skal sætte endnu større krav til hende - som fx at prøve at nægte hende bleen - og så se om hun til sidst bliver nødt til at lave på wc' et og opdage, at det ikke er så farligt. Vi er ikke meget for den vej, da vi jo frygter, at hun bare vil holde sig og få hård mave og blive så vred og bange. Og er det motiverende for hende? Men på den anden side har vi prøvet næsten alt andet nu - og hun er jo 5 år og skal i skole til sommer!

Skal vi stille endnu større krav til hende med risiko for, at vi går 10 skridt tilbage igen?

Hilsen
De fortvivlede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina