Renlighed - 2 år, 7 mdr.

13. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Renlighed - 2 år, 7 mdr.

Kære Helen.

Tusind tak for en fantastisk brevkasse! Jeg håber, at du kan hjælpe mig med et par spørgsmål omkring tiden for renlighed hos min datter på 2 år og 7 måneder, som bliver storesøster i løbet af den næste uge.

Vi begyndte at introducere hende for potte i januar/februar måned og da hun egentlig viste fin interesse for at tisse på potten og toilettet, er det endt med, at hun nærmest ikke har brugt bleen hjemme de sidste par måneder. Hun har den på om natten for en sikkerheds skyld, men tisser meget sjældent i den den.

Hun har dog problemer med at lave stort uden ble og ender ofte med at rende hvileløst rundt om sig selv når hun skal. Hun fortæller at hun skal, og vi prøver med potte og toilet, men hun kan ikke rigtig give slip. Vi ender ofte med at give hende bleen på og så er det lidt forskelligt om der kommer noget eller ej. De sidste par uger, har hun ikke lavet stort hjemme i weekenden, men ventet til hun kom i vuggestuen, hvor hun stadig har bleen på. Normalt går hun gerne for sig selv og beder os om at gå væk, når hun skal lave stort i bleen. Men hun kan ikke rigtig uden bleen på.

Min bekymring går på, at jeg jo lidt fortryder at vi begyndte på det og ikke bare ventede eller tog en beslutning om ...

Annonce

... at gøre det helt. Jeg er i tvivl om vi kan fortsætte sådan her og så smide bleen, når hun skal have sommerferie om 3-4 uger.. Jeg har spurgt i vuggestuen og de sagde, at hun tisser på toilettet når de tilbyder hende, men at hun jo ellers har ble på. De sagde til mig, at jeg skal være opmærksom på, at hun kan falde tilbage til bleen når lillebror kommer og at det vil være synd. Men de vil også støtte op om at gøre det nu, hvis det er det vi gerne vil.

Jeg er sådan i tvivl - for jeg får næsten helt ondt i maven af at se min pige, når hun ikke rigtig kan komme af med afføringen. Jeg er i tvivl om hun er klar og hvordan vi skal håndtere det. I går havde hun ikke haft afføring i nogle dage og hun prøvede. Vi endte med at prøve potte, toilet og spørge om hun ville have bleen på, men der skete ikke noget. Jeg tænker, at det er alt for mange valgmuligheder, men ender bare med at blive lidt desperat for at hjælpe hende, for at sikre at hun heller ikke får alt for hård mave. For et par uger siden var vi i sommerhus og det var samme situation. Min mand tog hende med på en legeplads og her endte det med, at hun tissede i bukserne, smed dem og lavede på græsplænen.

Håber at du kan hjælpe med et par gode råd :-)

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder