Brev:
Renlighed - 2 år, 7 mdr.
13. juni 2016
Alder:
2 år, 7 mdr.
Renlighed - 2 år, 7 mdr.
Kære Helen.
Tusind tak for en fantastisk brevkasse! Jeg håber, at du kan hjælpe mig med et par spørgsmål omkring tiden for renlighed hos min datter på 2 år og 7 måneder, som bliver storesøster i løbet af den næste uge.
Vi begyndte at introducere hende for potte i januar/februar måned og da hun egentlig viste fin interesse for at tisse på potten og toilettet, er det endt med, at hun nærmest ikke har brugt bleen hjemme de sidste par måneder. Hun har den på om natten for en sikkerheds skyld, men tisser meget sjældent i den den.
Hun har dog problemer med at lave stort uden ble og ender ofte med at rende hvileløst rundt om sig selv når hun skal. Hun fortæller at hun skal, og vi prøver med potte og toilet, men hun kan ikke rigtig give slip. Vi ender ofte med at give hende bleen på og så er det lidt forskelligt om der kommer noget eller ej. De sidste par uger, har hun ikke lavet stort hjemme i weekenden, men ventet til hun kom i vuggestuen, hvor hun stadig har bleen på. Normalt går hun gerne for sig selv og beder os om at gå væk, når hun skal lave stort i bleen. Men hun kan ikke rigtig uden bleen på.
Min bekymring går på, at jeg jo lidt fortryder at vi begyndte på det og ikke bare ventede eller tog en beslutning om at gøre det helt. Jeg er i tvivl om vi kan fortsætte sådan her og så smide bleen, når hun skal have sommerferie om 3-4 uger.. Jeg har spurgt i vuggestuen og de sagde, at hun tisser på toilettet når de tilbyder hende, men at hun jo ellers har ble på. De sagde til mig, at jeg skal være opmærksom på, at hun kan falde tilbage til bleen når lillebror kommer og at det vil være synd. Men de vil også støtte op om at gøre det nu, hvis det er det vi gerne vil.
Jeg er sådan i tvivl - for jeg får næsten helt ondt i maven af at se min pige, når hun ikke rigtig kan komme af med afføringen. Jeg er i tvivl om hun er klar og hvordan vi skal håndtere det. I går havde hun ikke haft afføring i nogle dage og hun prøvede. Vi endte med at prøve potte, toilet og spørge om hun ville have bleen på, men der skete ikke noget. Jeg tænker, at det er alt for mange valgmuligheder, men ender bare med at blive lidt desperat for at hjælpe hende, for at sikre at hun heller ikke får alt for hård mave. For et par uger siden var vi i sommerhus og det var samme situation. Min mand tog hende med på en legeplads og her endte det med, at hun tissede i bukserne, smed dem og lavede på græsplænen.
Håber at du kan hjælpe med et par gode råd :-)
Kærlig hilsen