Brev:
Toiletvanskeligheder
11. januar 2016
Alder:
4 år
Toiletvanskeligheder
Kære Helen!
Jeg skriver til dig angående vores dejlige datter. Hun blev fire år i december. Vi bor i udlandet og har boet her de sidste tre år. Vores datter er nu tosproget og trives i børnehaven og generelt.
Vi føler os lidt magteløse i forhold til hendes toiletvaner. Hun når ofte først toilettet, når det er for sent og trusserne er blevet våde. Nogle dage kan vi skifte trusser 5-6 gange om dagen.
Hun blev renlig da hun var 2 år og 10 måneder, men har siden sovet med natble. Den får hun først på når hun sover. Nogle morgener er bleen tør, men for det meste ikke. Mange gange tager hun selv bleen af midt på natten.
Hele det her tisseri er blevet lidt en ond cirkel for os og jeg håber du kan give os et par råd med på vejen.
Vi har både prøvet ”pyt med det, vi skifter bare trusserne”, til ”nu skal du huske at gå på toilettet, får trusser bliver våde” og til den lidt mere hårde version, altså siger mere bestemt at næste gang skal hun huske det inden. Men intet synes at have en virkning.
Tror også det er blevet lidt en magtkamp. For ofte når vi siger at hun skal tisse inden vi skal ud af døre eller inden vi skal spise, så vil hun ikke… og vi kan jo altså ikke tvinge hende til at tisse ☺
Vi har også prøvet at sige, at vi ikke kan f.eks se fjernsyn eller tage på legeplads før hun har tisset og det ender ofte i en kamp, hvor hun sætter sig ud på toilettet (nogle gange grædende) og prøver i 5 sek. og siger "nu har jeg prøvet"...
Ofte kan vi se det på hende når trangen melder sig, men igen ofte vil hun ikke og så fem minutter senere, siger hun at hun skal tisse og at trusserne er våde…
Hun blev storesøster i august, men det synes ikke at have gjort problemet værre. Det var der også før!
Ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Mor til en dejlig datter