Brev:
Lillebrors tisser i bukserne igen
20. december 2015
Alder:
4 år, 3 mdr.
Lillebrors tisser i bukserne igen
Hej Helen.
Så fik jeg brug for dig igen :-).
Vi har to drenge på 6½ og godt 4 år. Storebror er startet i 0. klasse, og det går bare så fint. Han læser allerede og får selvfølgelig en masse ros for det, når han laver lektier hjemme. Han går til gymnastik og karate, hvilket også falder ham let.
"Problemet" for tiden er lillebror. Han er "gået i barndom" igen, på den måde at han konstant laver ulykker, tager ting han ikke må, stikker af osv. Prikken over i'et er dog, at han ikke "gider" at gå på toilettet, hver gang han skal. Det gør at han ofte har våde bukser og på det seneste også afføring i bukserne. Han siger ikke noget, og det er først, når man kan lugte det eller ved et tilfælde opdager det, at han skifter bukser. Ud over at det selvfølgelig er drøn irriterende, så tænker jeg jo også over, hvorfor udviklingen pludselig går baglæns.
Jeg har talt med ham om, hvorfor han ikke går på toilettet, hvilket han jo ellers har gjort i lang tid, men det eneste jeg får ud af ham er, at han ikke gider. Det forekommer ikke (endnu) i børnehaven, hvor han sjældent har våde bukser med hjem. Jeg har også tænkt på, om det har en sammenhæng med at storebror stormer frem. Vi forsøger at tage os tid specifikt til lillebror, at lege med ham, at rose ham, for det han kan og lærer osv, så jeg synes vi er på banen der... Ud over storebror kan jeg ikke sætte fingeren på, at noget har ændret sig i hans liv...
Men er der noget, jeg ikke har tænkt på? Eller er det normalt med tilbageskridt af og til...? Eller hvad?
Hilsen den småirriterede/frustrerede mor.