Lillebrors tisser i bukserne igen

20. december 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Lillebrors tisser i bukserne igen

Hej Helen.

Så fik jeg brug for dig igen :-).

Vi har to drenge på 6½ og godt 4 år. Storebror er startet i 0. klasse, og det går bare så fint. Han læser allerede og får selvfølgelig en masse ros for det, når han laver lektier hjemme. Han går til gymnastik og karate, hvilket også falder ham let.

"Problemet" for tiden er lillebror. Han er "gået i barndom" igen, på den måde at han konstant laver ulykker, tager ting han ikke må, stikker af osv. Prikken over i'et er dog, at han ikke "gider" at gå på toilettet, hver gang han skal. Det gør at han ofte har våde bukser og på det seneste også afføring i bukserne. Han siger ikke noget, og det er først, når man kan lugte det eller ved et tilfælde opdager det, at han skifter bukser. Ud over at det selvfølgelig er drøn ...

Annonce

... irriterende, så tænker jeg jo også over, hvorfor udviklingen pludselig går baglæns.

Jeg har talt med ham om, hvorfor han ikke går på toilettet, hvilket han jo ellers har gjort i lang tid, men det eneste jeg får ud af ham er, at han ikke gider. Det forekommer ikke (endnu) i børnehaven, hvor han sjældent har våde bukser med hjem. Jeg har også tænkt på, om det har en sammenhæng med at storebror stormer frem. Vi forsøger at tage os tid specifikt til lillebror, at lege med ham, at rose ham, for det han kan og lærer osv, så jeg synes vi er på banen der... Ud over storebror kan jeg ikke sætte fingeren på, at noget har ændret sig i hans liv...

Men er der noget, jeg ikke har tænkt på? Eller er det normalt med tilbageskridt af og til...? Eller hvad?

Hilsen den småirriterede/frustrerede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder