Brev:
Langsom tarm og potte
14. december 2015
Alder:
3 år, 4 mdr.
Langsom tarm og potte
Käre Helen.
Har väret borte ganske länge, men nu er jeg tilbage med lidt spörgsmål. Skal tage et af gangen. Min äldste dreng er nu blevet tre år, og er storebror til to små drenge på et og et halvt. Alle tre går i börnehave, 25 timer om ugen. Far arbejder 50% (men skal gå op til 80% efter jul) og jeg er arbejdslös, men skal studere lidt og forhåbentlig i praktik.
Mit förste spörgsmål gälder den store. Han har altid lavet pölser ganske själdent (varierende men nogen gange måske en gang i ugen) og det har altid väret en begivenhed når han lavede pölser. Måske fordi det skete så själdent. I begyndelsen af dette år syntes vi det gik värre og han blev väldig hård i maven, så vi kontaktede lägen. Han fik udskrevet Movicol, og har fået et brev om dagen siden marts i år. Det virker fint, det gör det lettere at lave pölser. Han var så ved lägen i maj, der var lidt ventetid der... Hun konstaterede at der ikke er noget i vejen, men at hans tarm formentlig bare virker langsomt og at vi skal gi ham Movicol og så resulax (lavemang) hver tredje dag (hvis ikke han selv laver pölser) eller ved behov. Måske helt til han begynder skolen. Vi skal dog tilbage til lägen efter jul. Det er status på det. Mit spörgsmål gälder det med potte og at smide bleen...
Vi fik vide at vi skulle lade väre at potteträne fordi det bare skaber stress på ham og os, at han behöver få mere gang i maven först. Få det bedre på den måde. Vi har dog alligevel snakket med ham om potten, men ikke sagt at han skulle sidde der nu, men engang. Bare for at forberede ham og snakke med ham om det han oplever rundt omkring og specielt i börnehaven. At når man bliver äldre skal man läre sig at tisse og lave pölser på potten, og bagefter sidde på toilettet som mor og far. Det er jo også fint nok, men han vil gerne gå uden ble og have underbukser på (specielt fra oktober og frem ca.)... Og så syntes vi at vi var tvungne at träne lidt på potten, fordi ellers får han vel ideen at man bare kan tisse og lave pölser hvor som helst..
Vi har virkelig ikke presset, bare sagt at når man har underbukser på så skal man sidde på potten lidt, og der kom heller ikke noget i potten til at begynde med. Samtidig begyndte han at bede om at få resulax... Her omkring samme tid var vi så ved en anden läge med et andet formål og vi diskuterede det her med maven ganke kort. Den läge sagde at det var positivt at han bad om resulax, for det betöd at han begyndte forstå sammenhängen, at han kunne lave pölser når han fik det og at han fik det bedre i maven. Inden det her så ville han helst ikke have resulax (nogen gange gräd han faktisk når jeg gav ham det..). Lägen sagde også at det ville begynde at gå bedre når vi kunne bruge potten fordi at tarmen tömmes bedre, anatomien bliver bedre til at lave pölser end når man står op.
I starten fik han en lille bil når han sad på potten (uafhängig af om der kom noget..), og så köbte hans far en stor bil, som han skulle få når han lavede pölser på potten. Jeg var egentlig lidt imod det, for jeg syntes at måske kunne vi starte med lidt tis på potten.. og det virkede som pres at have den der bil stående.. men så en dag (1. december) var han og jeg ude at handle. Han ser en chokoladenisse og löber hen til den og siger ”den skal jeg få når jeg laver pölser på potten”... HVA??? Han snakker og snakker om det, og vil så have resulax dagen efter vi köbte den og sidde på potten og lave pölser...
Han lavede pölser på potten fik chokoladenissen, og bad så om resulax to dage efter. Sad på potten og fik en meget mindre chokolade som belönning. Dagen efter ville han igen have resulax, men det kom ingen pölser, det gjorde der dog dagen efter med resulax... Nu syntes jeg så jeg burde ringe til lägen om det her med at bede om resulax... vi blev enige om at vi kan give det hver anden dag, da det virker som om han behöver lave pölser oftere end hver tredje dag.
Det her er vel egentlig en positiv udvikling, men mit spörgsmål drejer sig om når han sidder på potten. Det virker stadig som om at det bliver meget intenst for ham at lave pölser, måske pga resulaxen... Og han gräder meget (hyler) og siger det er farligt på potten. Han kan også sige at han ikke vil lave pölser og at han ikke vil have en chokolade.. Nogen gange kan han be om at få bleen på, men når jeg så siger jeg kan gå og hente en siger han nej.
Jeg ved ikke hvordan vi skal gribe det her an.. det er lissom at han gerne vil, men fortryder når han så skal lave pölser. Bagefter synes han det er rigtig sjovt at se pölserne forsvinde i toilettet og trykke på knappen så de kommer ned i rörene under huset. Han har lavet pölser på potten nu 4 gange (afbrudt af en gang der det var 4 dage imellem og han ville lave pölser i bleen, resulax virkede ikke derfor gik der 4 dage).. så det er stadig meget nyt. Han har desuden ikke tisset på potten.. Og han har ikke haft underbukser på lige så meget som för i denne periode siden 1. december heller.
Men hvad sören er det her for noget, hvad skal vi göre? Kan det väre sådan her i starten, og så vänner han sig til potten? Er det ok at han får resulax i princip hver gang han laver pölser? Beder han om resulax bare for at få et stykke chokolade? Skal vi etablere faste pottetider og give ham underbukser på hele tiden, eller hvad sören... Det er ligesom det bliver helt omvendt det her med potten..... jeg troede at vi skulle begynde med tis, men nu virker det så fokuseret på pölser.. jeg er såå forvirret. Nu sidder han uden problem på potten, men der kommer altså ikke noget i den. Kun pölser når han får lavemang... Og hvis han har underbukser på og skal tisse så går han lidt i panik.
Når jeg läser andre spörgsmål/svar så ser jeg at man samtidig ikke skal ta sutten väk.. Vi arbejder på at han kun skal have sutten når han skal sove eller er ked af det, men ikke rende med den hele tiden. Vi gör det samme med de to små, altså tager bort sutten når alle er glade, men alligevel får de den oftere end ham. Så han vil rigtig gerne have den og vi siger nej fordi han ikke skal sove eller ikke er ked af det, men nogen gange er det lidt en kamp. Bliver det for meget for ham?
Kan du hjälpe?
Mange knus fra
en forvirret og bekymret mor...