Renlighed 5 år

30. juli 2015

Kategori:
Alder:
5 år

Renlighed 5 år

Hej

Vores søn fylder 5 år om få dage, og han har for lang tid siden sat 5 år som det tidspunkt, han skal begynde at lave afføring på toilettet. Vi nærmer os nu dagen, og jeg tvivler meget på, at det kommer til at ske af sig selv. Samtidig nægter han at tisse på toilettet i børnehaven.

Mht tis har han været renlig herhjemme i et godt stykke tid siden nu - jeg vil mene et lille års tid, hvor han gradvist er blevet mere "driftssikker". Nu fungerer det strygende, og han har heller ikke ble på om natten - vi har haft perioder med usikre nætter, men det er et stykke tid siden nu. Han vil gerne have, vi sidder hos ham, når han tisser - der har dog været en kort periode, hvor han "ville selv", men den er slut. Vi har været på storbyferie denne sommer, og det fungerede fint med tisseriet - i fly, i lufthavne, på restauranter, i vores lejede hus, ingen problemer.

Nu er han tilbage i børnehaven, og det har været i sommerbørnehave, dvs. et andet fysisk sted, men med nogle børn han kender og nogle voksne han kender - dog ikke hans faste pædagog og medhjælper. Vi har ikke givet ham ble på. De unge i børnehaven har givet ham ble på, ...

Annonce

... men den ældre pædagog, der er der i denne uge, og som han kender lidt, har gerne villet prøve uden. Nu er hun blevet obs på, at han nok faktisk ikke tisser, selv om han sidder på toilettet, så nu prøver hun at holde øje med det. Han vil ikke lave afføring i børnehaven, han nægter at sige til, så de kan give ham en ble på.

Mht afføring er vi i tvivl om, hvad vi skal gøre, nu vi når de 5 år. Vi har læst bogen "Hr. Pølle", hvor der er gode råd til et træningsprogram bagerst i bogen. Kender du bogen og kan du anbefale metoden med, at han SKAL sidde på toilettet i f. eks. 5 minutter, når han siger, han skal lave det store, og at man så kan give ham ble på efter det, hvis han ikke laver noget (sådan læser jeg det). For så at prøve igen hver dag i flere minutter, indtil der sker noget?

Vi er frustrerede - på egne vegne, fordi det er drønhårdt, og vi snart ikke orker bleer mere - men også og mest for hans skyld, så han ikke skal have brug for bleen mere, ikke skal være nervøs for legeaftaler hos kammeraterne, ikke kan lege i børnehaven, fordi han går og holder sig.

Jeg håber, du kan hjælpe os lidt videre.

På forhånd tak fra en mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder