Brev:
Renlighed 5 år
30. juli 2015
Alder:
5 år
Renlighed 5 år
Hej
Vores søn fylder 5 år om få dage, og han har for lang tid siden sat 5 år som det tidspunkt, han skal begynde at lave afføring på toilettet. Vi nærmer os nu dagen, og jeg tvivler meget på, at det kommer til at ske af sig selv. Samtidig nægter han at tisse på toilettet i børnehaven.
Mht tis har han været renlig herhjemme i et godt stykke tid siden nu - jeg vil mene et lille års tid, hvor han gradvist er blevet mere "driftssikker". Nu fungerer det strygende, og han har heller ikke ble på om natten - vi har haft perioder med usikre nætter, men det er et stykke tid siden nu. Han vil gerne have, vi sidder hos ham, når han tisser - der har dog været en kort periode, hvor han "ville selv", men den er slut. Vi har været på storbyferie denne sommer, og det fungerede fint med tisseriet - i fly, i lufthavne, på restauranter, i vores lejede hus, ingen problemer.
Nu er han tilbage i børnehaven, og det har været i sommerbørnehave, dvs. et andet fysisk sted, men med nogle børn han kender og nogle voksne han kender - dog ikke hans faste pædagog og medhjælper. Vi har ikke givet ham ble på. De unge i børnehaven har givet ham ble på, men den ældre pædagog, der er der i denne uge, og som han kender lidt, har gerne villet prøve uden. Nu er hun blevet obs på, at han nok faktisk ikke tisser, selv om han sidder på toilettet, så nu prøver hun at holde øje med det. Han vil ikke lave afføring i børnehaven, han nægter at sige til, så de kan give ham en ble på.
Mht afføring er vi i tvivl om, hvad vi skal gøre, nu vi når de 5 år. Vi har læst bogen "Hr. Pølle", hvor der er gode råd til et træningsprogram bagerst i bogen. Kender du bogen og kan du anbefale metoden med, at han SKAL sidde på toilettet i f. eks. 5 minutter, når han siger, han skal lave det store, og at man så kan give ham ble på efter det, hvis han ikke laver noget (sådan læser jeg det). For så at prøve igen hver dag i flere minutter, indtil der sker noget?
Vi er frustrerede - på egne vegne, fordi det er drønhårdt, og vi snart ikke orker bleer mere - men også og mest for hans skyld, så han ikke skal have brug for bleen mere, ikke skal være nervøs for legeaftaler hos kammeraterne, ikke kan lege i børnehaven, fordi han går og holder sig.
Jeg håber, du kan hjælpe os lidt videre.
På forhånd tak fra en mor.