Hjælp til at smide bleen

31. maj 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Hjælp til at smide bleen

Kære Helen

Vores datter bliver to år om en måned og er i en rivende udvikling konstant. Hun er en fysisk stor pige og er rigtig godt med både fysisk og på sproget. Snakker konstant og taler flot.

De sidste par måneder er hun kommet og fortalt, når hun har lavet lort i bleen og så vil hun gerne have vi skifter hende. Vi har rost hende meget for at fortælle det til os. Vi har prøvet at spørge om hun vil sidde på potten eller toiletter og det vil hun ikke og det har vi accepteret og på ingen måde presset hende. Vi har ingen forventning om at hun behøver blive blefri allerede.

Vi står så bare i en anden situation nu og vi ved ikke helt hvordan vi tackler den bedst.

Den seneste uge er hun begyndt at sige "lort" også når hun har tisset i bleen og vil skiftet. Når vi så har skiftet hende, så kan vi mærke at hun lige har tisset. Hun vil skiftes og det skal foregå på puslepuden som hun ...

Annonce

... ellers aldrig har gidet.

Det sker primært om morgenen og aftenen at hun fortæller os det.

Vi spørger hende altid om hun vil på potten eller toilettet, når hum siger det men hun kan nærmest blive panisk ved at vi spørger og blive helt ked af det. Så hun kommer bare ud og får en ny ble og vi roser og snakker om at man kan fortælle når man skal tisse og evt. Lave et tegn med at tappe på sin næsetip.

Hvordan tackler vi situationen videre? Hun vil slet ikke sidde på potte eller toilet og virker bange for det og hun vil også helst have ble på under sit tøj. Hun kan godt løbe nøgen rundt nogen gange men hvis vi har prøvet ikke at give hende ble på, virker hun utryg. Der skal siges, at hun tit er med på toilettet, når mor tisser og vil gerne give papir, lukke sædet ned og trække ud.

Håber du har nogen gode råd til at hjælpe os videre og give hende en god oplevelse.

Hilsen

Mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder