Brev:
Hjælp til at smide bleen
31. maj 2015
Alder:
23 mdr.
Hjælp til at smide bleen
Kære Helen
Vores datter bliver to år om en måned og er i en rivende udvikling konstant. Hun er en fysisk stor pige og er rigtig godt med både fysisk og på sproget. Snakker konstant og taler flot.
De sidste par måneder er hun kommet og fortalt, når hun har lavet lort i bleen og så vil hun gerne have vi skifter hende. Vi har rost hende meget for at fortælle det til os. Vi har prøvet at spørge om hun vil sidde på potten eller toiletter og det vil hun ikke og det har vi accepteret og på ingen måde presset hende. Vi har ingen forventning om at hun behøver blive blefri allerede.
Vi står så bare i en anden situation nu og vi ved ikke helt hvordan vi tackler den bedst.
Den seneste uge er hun begyndt at sige "lort" også når hun har tisset i bleen og vil skiftet. Når vi så har skiftet hende, så kan vi mærke at hun lige har tisset. Hun vil skiftes og det skal foregå på puslepuden som hun ellers aldrig har gidet.
Det sker primært om morgenen og aftenen at hun fortæller os det.
Vi spørger hende altid om hun vil på potten eller toilettet, når hum siger det men hun kan nærmest blive panisk ved at vi spørger og blive helt ked af det. Så hun kommer bare ud og får en ny ble og vi roser og snakker om at man kan fortælle når man skal tisse og evt. Lave et tegn med at tappe på sin næsetip.
Hvordan tackler vi situationen videre? Hun vil slet ikke sidde på potte eller toilet og virker bange for det og hun vil også helst have ble på under sit tøj. Hun kan godt løbe nøgen rundt nogen gange men hvis vi har prøvet ikke at give hende ble på, virker hun utryg. Der skal siges, at hun tit er med på toilettet, når mor tisser og vil gerne give papir, lukke sædet ned og trække ud.
Håber du har nogen gode råd til at hjælpe os videre og give hende en god oplevelse.
Hilsen
Mor og far