Brev:
Vil på toilettet i børnehaven, men ikke hjemme
8. januar 2015
Alder:
3 år, 1 mdr.
Vil på toilettet i børnehaven, men ikke hjemme
Kære Helen,
Vores dreng er næsten lige fyldt 3 år. Han er en glad dreng med en god vilje :-) og han kan rigtig godt lide sin børnehave.
Her før jul fortalte han os derhjemme, at han havde været på toilettet nede i børnehaven, og både tisset og lavet badder. Vi roste ham så meget for det, for det var bare så flot. Snakkede så med pædagogerne om det dagen efter, og de kunne fortælle, at han faktisk selv tager initiativ til det, selv taget bukser og ble af og sat sig op på børnetoilettet. Vi er simpelthen så stolte af ham.
Men derhjemme vil han så absolut ikke på hverken toilet eller på potte. Nul! Det VIL han bare IKKE!!
Han står bare lige pludselig meget stille derhjemme, kigger sådan lidt intenst på én, og når man kigger på ham, tager han hånden op og siger: Stop! Ikke kigge! Og så ved vi jo godt, hvad klokken er slået…
Min søde søster, der er en fremragende pædagog og dagplejemor, og ikke mindst med det skønneste væsen, rådgiver os til at støtte ham derhjemme, når nu han så flot viser initiativ til det i børnehaven. Vi kan bare ikke se, hvordan vi kan støtte ham i at gøre det, når han så absolut ikke VIL derhjemme.
Hvorfor er der lige forskel på at gøre det i børnehaven kontra derhjemme?
Min veninde har en pige på samme alder, og de havde samme problem med hende. De blev dog rådet til af farmor, som også er pædagog og tidligere dagplejemor, at det må man bare acceptere. Når barnet er KLAR til at ”give slip” derhjemme, så kommer det af sig selv – det hjælper ikke at forcere det på nogen måde, hverken at tilbyde potte/toilet eller sige, at ”det skal du altså!” og så sætte sig sammen med barnet. Farmoren siger, at det har hun af og til oplevet – at barnet godt vil i børnehaven/dagplejen, men ikke derhjemme før senere.
Hvilke råd har du, eller måske bare andre ord at sætte på det?
På forhånd mange tak :-)
Ha’ en go’ dag.
Venlig hilsen fra os ;-)