Vil på toilettet i børnehaven, men ikke hjemme

8. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Vil på toilettet i børnehaven, men ikke hjemme

Kære Helen,

Vores dreng er næsten lige fyldt 3 år. Han er en glad dreng med en god vilje :-) og han kan rigtig godt lide sin børnehave.

Her før jul fortalte han os derhjemme, at han havde været på toilettet nede i børnehaven, og både tisset og lavet badder. Vi roste ham så meget for det, for det var bare så flot. Snakkede så med pædagogerne om det dagen efter, og de kunne fortælle, at han faktisk selv tager initiativ til det, selv taget bukser og ble af og sat sig op på børnetoilettet. Vi er simpelthen så stolte af ham.

Men derhjemme vil han så absolut ikke på hverken toilet eller på potte. Nul! Det VIL han bare IKKE!!

Han står bare lige pludselig meget stille derhjemme, kigger sådan lidt intenst på én, og når man kigger på ham, tager han hånden op og siger: Stop! Ikke kigge! Og så ved vi jo godt, hvad klokken er slået…

Min søde søster, der er en fremragende pædagog og dagplejemor, og ikke mindst med det skønneste væsen, ...

Annonce

... rådgiver os til at støtte ham derhjemme, når nu han så flot viser initiativ til det i børnehaven. Vi kan bare ikke se, hvordan vi kan støtte ham i at gøre det, når han så absolut ikke VIL derhjemme.

Hvorfor er der lige forskel på at gøre det i børnehaven kontra derhjemme?

Min veninde har en pige på samme alder, og de havde samme problem med hende. De blev dog rådet til af farmor, som også er pædagog og tidligere dagplejemor, at det må man bare acceptere. Når barnet er KLAR til at ”give slip” derhjemme, så kommer det af sig selv – det hjælper ikke at forcere det på nogen måde, hverken at tilbyde potte/toilet eller sige, at ”det skal du altså!” og så sætte sig sammen med barnet. Farmoren siger, at det har hun af og til oplevet – at barnet godt vil i børnehaven/dagplejen, men ikke derhjemme før senere.

Hvilke råd har du, eller måske bare andre ord at sætte på det?

På forhånd mange tak :-)

Ha’ en go’ dag.

Venlig hilsen fra os ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre