Brev:
Afføring
1. september 2014
Alder:
3 år
Afføring
Hej Helen!
Min søn på 3 år har for ca. 3 uger siden "smidt bleen"- dog har han den fortsat på om natten.
Den første uge gik rigtig fint - både mht til at tisse og lave afføring på toilet/potte. Efter den første uge fik vores søn så lidt mavekneb og havde ikke afføring i 1-2 dage. Efterfølgende var afføringen helt normal og formet igen. Vi havde dog indtryk af, at han måske havde lidt smerter ved afføring, hvorfor jeg valgte at starte op med Movicol Junior: først 1 brev dagligt og efterfølgende 2 breve. Dette fik han så i ca. en uge. I fredags valgte jeg at stoppe med Movicol, idet han begyndte at slå prutter med lidt tynd afføring i underbukserne til følge - samtidig var afføringen fortsat hel normal og formet.
Efterfølgende (startende fredag aften) har vores søn haft mavesmerter mere eller mindre hele weekenden og idag, mandag. Lørdag- og mandag aften har vores søn så, efter han er faldet i søvn, haft en mindre grødet afføring i bleen og været meget ulykkelig over dette.
Hver gang vores søn har klaget over mavesmerter, har vi opfordret (og absolut ikke presset) ham til potte/toiletbesøg - men han nægter. Han tisser fortsat fint på toilet/potte.
Vi har gennem hele det beskrevne forløb, rost (og belønnet med små stykker chokolade) vores søn ved hvert potte-og toiletbesøg. Når der har været små uheld i underbukserne, har vi forsikret ham om, at det er helt ok.
Vores søn fungerer absolut helt normalt, trives, motionerer, spiser og drikker sundt og sufficient. Der har heller ingen ændringer været i vores liv, som skulle kunne være årsag til ovenstående.
Vi sørger for at holde ham ren ved endetarmsåbningen og smører samme sted jævnligt med vaseline.
Det er meget socialt hæmmende for vores søn. Bl.a har vi været nødt til at melde afbud til flere fritidsaktiviteter.
Så mit spørgsmål er; skal vi blot fortsætte som nu - eller skal vi prøve at "sætte bleen på igen"?
Og - skal vi starte op med Movicol igen (som sagt har han haft normalt formet afføring - kun med et par enkelte grødet over de sidste par dage)?
Min egen teori er, at vores søn "holder på afføringen"?
Hvordan "knækker vi koden"?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Stine