Afføring

1. september 2014

Kategori:
Alder:
3 år

Afføring

Hej Helen!

Min søn på 3 år har for ca. 3 uger siden "smidt bleen"- dog har han den fortsat på om natten.

Den første uge gik rigtig fint - både mht til at tisse og lave afføring på toilet/potte. Efter den første uge fik vores søn så lidt mavekneb og havde ikke afføring i 1-2 dage. Efterfølgende var afføringen helt normal og formet igen. Vi havde dog indtryk af, at han måske havde lidt smerter ved afføring, hvorfor jeg valgte at starte op med Movicol Junior: først 1 brev dagligt og efterfølgende 2 breve. Dette fik han så i ca. en uge. I fredags valgte jeg at stoppe med Movicol, idet han begyndte at slå prutter med lidt tynd afføring i underbukserne til følge - samtidig var afføringen fortsat hel normal og formet.

Efterfølgende (startende fredag aften) har vores søn haft mavesmerter mere eller mindre hele weekenden og idag, mandag. Lørdag- og mandag aften har vores søn så, efter han er faldet i søvn, haft en mindre grødet afføring i bleen og været meget ulykkelig over dette.

Hver gang vores søn har klaget over mavesmerter, har vi opfordret (og absolut ikke presset) ham til ...

Annonce

... potte/toiletbesøg - men han nægter. Han tisser fortsat fint på toilet/potte.

Vi har gennem hele det beskrevne forløb, rost (og belønnet med små stykker chokolade) vores søn ved hvert potte-og toiletbesøg. Når der har været små uheld i underbukserne, har vi forsikret ham om, at det er helt ok.

Vores søn fungerer absolut helt normalt, trives, motionerer, spiser og drikker sundt og sufficient. Der har heller ingen ændringer været i vores liv, som skulle kunne være årsag til ovenstående.

Vi sørger for at holde ham ren ved endetarmsåbningen og smører samme sted jævnligt med vaseline.

Det er meget socialt hæmmende for vores søn. Bl.a har vi været nødt til at melde afbud til flere fritidsaktiviteter.

Så mit spørgsmål er; skal vi blot fortsætte som nu - eller skal vi prøve at "sætte bleen på igen"?

Og - skal vi starte op med Movicol igen (som sagt har han haft normalt formet afføring - kun med et par enkelte grødet over de sidste par dage)?

Min egen teori er, at vores søn "holder på afføringen"?
Hvordan "knækker vi koden"?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.