Brev:
Bruger stadig ble som 4-årig
14. juli 2014
Alder:
4 år
Bruger stadig ble som 4-årig
Kære Helen,
har fulgt din brevkasse i 4 år, og brugt din erfaring i mange situationer med god nytte. Vi har en datter på 4 år, enebarn.
Nu er vi herhjemme ved at være lidt grædefærdig over vores datter, da vi føler vi ikke helt kan få hende til at slippe bleen og da hun lige er fyldt 4 år synes vi det er høje tide, og børnehaven synes det samme.
Hun er en kvik og og til fulde veludviklet 4-årig i alle henseender. Hun er en meget spørgelysten og temperamentsfuld lille dame herhjemme, er dog en pige som i store grupper, nye situationer og også i børnehaven i grupperelaterede henseender en pige der bliver meget genert.
Jeg kan forstå på personalet i børnehaven, at hun helst vil være alene på toilettet, og det prøver de at imødekomme, men det kan jo være svært i en stor børneflok og med personale der bliver skåret i ressourcer konstant.
Vores datter har i en periode på 4 mdr. været god til at sige til når hun skal lave stort (har siden lille haft problemer med meget hård mave, og det er også "kæmpe pøller" der kommer af og til, men tror at hun hurtigt fandt ud af, at det var mere behageligt på toilettet end i bleen at komme af med :-) - så dette foregår meget sjældent i bleen.
Hun kan også uden problemer holde sig tør om natten, 8-10 timer. Dette har stået på også i 3-4 mdr.
MEN så har vi problemet med at hun tisser i bleen, vi oplever meget sjældent, at hun siger til når hun skal tisse.
Vi har prøvet at med faste intervaller går på toilettet med hende, og så kan vi jo også godt have en dag med tørre bleer, men det er svært for børnehaven at følge op på kan vi mærke.
Nu har vi 3 ugers ferie, og jeg havde sat mig for, at det skulle være uden ble. Og hun ville jo også rigtig gerne have trusser på ligesom alle de andre, og siger selv, at hun er en stor pige som ikke skal have ble på.
Vi har så prøvet nu i 3 dage, med det resultat, at selvom vi prøver med faste intervaller at tage hende på toilettet, så kommer hun pludselig gående med våde bukser og siger hun har tisset på gulvet. Hun er ked af det og siger undskyld, men det ændrer ikke på, at hun gør det igen. Senest her til morgen, hvorefter hun af sig selv går ind og og tager en ble på...…
Hvad pokker skal vi stille op ? Vi synes det er en meget svær situation og ville jo gerne bruge ferien til at få hende tørlagt. Også da vi kan mærke at børnehaven synes det er ved at være på tide, og de kan heller ikke forstå det da hun jo ellers er kvik og godt med.
Håber du kan give os et godt råd, da vi er bange for at reagerer forkert overfor hende i denne situation, da det jo ikke kan undgås at man bliver lidt uforstående overfor at hun ikke kan gå på toilettet og tisse…..
Hilsen