Bruger stadig ble som 4-årig

14. juli 2014

Kategori:
Alder:
4 år

Bruger stadig ble som 4-årig

Kære Helen,

har fulgt din brevkasse i 4 år, og brugt din erfaring i mange situationer med god nytte. Vi har en datter på 4 år, enebarn.

Nu er vi herhjemme ved at være lidt grædefærdig over vores datter, da vi føler vi ikke helt kan få hende til at slippe bleen og da hun lige er fyldt 4 år synes vi det er høje tide, og børnehaven synes det samme.

Hun er en kvik og og til fulde veludviklet 4-årig i alle henseender. Hun er en meget spørgelysten og temperamentsfuld lille dame herhjemme, er dog en pige som i store grupper, nye situationer og også i børnehaven i grupperelaterede henseender en pige der bliver meget genert.

Jeg kan forstå på personalet i børnehaven, at hun helst vil være alene på toilettet, og det prøver de at imødekomme, men det kan jo være svært i en stor børneflok og med personale der bliver skåret i ressourcer konstant.

Vores datter har i en periode på 4 mdr. været god til at sige til når hun skal lave stort (har siden lille haft problemer med meget hård mave, og det er også "kæmpe pøller" der kommer af og til, men tror at hun hurtigt fandt ud af, at det var mere behageligt på toilettet end i bleen at komme af med :-) - så dette foregår meget sjældent i bleen.
Hun kan også uden problemer holde sig tør om natten, 8-10 timer. Dette har stået på også i 3-4 mdr.

MEN så har vi problemet med at hun ...

Annonce

... tisser i bleen, vi oplever meget sjældent, at hun siger til når hun skal tisse.

Vi har prøvet at med faste intervaller går på toilettet med hende, og så kan vi jo også godt have en dag med tørre bleer, men det er svært for børnehaven at følge op på kan vi mærke.

Nu har vi 3 ugers ferie, og jeg havde sat mig for, at det skulle være uden ble. Og hun ville jo også rigtig gerne have trusser på ligesom alle de andre, og siger selv, at hun er en stor pige som ikke skal have ble på.

Vi har så prøvet nu i 3 dage, med det resultat, at selvom vi prøver med faste intervaller at tage hende på toilettet, så kommer hun pludselig gående med våde bukser og siger hun har tisset på gulvet. Hun er ked af det og siger undskyld, men det ændrer ikke på, at hun gør det igen. Senest her til morgen, hvorefter hun af sig selv går ind og og tager en ble på...…

Hvad pokker skal vi stille op ? Vi synes det er en meget svær situation og ville jo gerne bruge ferien til at få hende tørlagt. Også da vi kan mærke at børnehaven synes det er ved at være på tide, og de kan heller ikke forstå det da hun jo ellers er kvik og godt med.

Håber du kan give os et godt råd, da vi er bange for at reagerer forkert overfor hende i denne situation, da det jo ikke kan undgås at man bliver lidt uforstående overfor at hun ikke kan gå på toilettet og tisse…..

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.