Brev:
Dreng vil gerne smide ble, men er ikke klar!
17. maj 2014
Alder:
3 år, 5 mdr.
Dreng vil gerne smide ble, men er ikke klar!
Kære Helen.
Vi har lige brug for dine tanker om et klassisk emne – projekt ble stop!
Vores dreng på 3½ vil meget gerne have lov at gå uden ble. Det er tydeligt at se at han elsker den frie fornemmelse, ved ikke at have ble på og måske han også er lidt motiveret af de andre børn i børnehaven.
Men som vi ser det, er han slet ikke klar til at smide bleen. Han kommer nogen gange og fortæller, når han har lavet stort, men ikke altid. Faktisk har der været nogle skrækkelige ble skift i hans børnehave, fordi han ikke fortæller, når han har lavet stort og så ser personalet det først når numsen er helt rød og hudløs. Og så græder han sig igennem hele bleskiftet. Tisse bleerne kommer han aldrig og beder om at få skiftet. Og de kan da ellers blive uhyggelig tunge. Især om morgenen når han står op, er bleen usandsynlig tung. Og der har han bestemt ikke lyst til at få bleen af.
Han virker ikke til at ænse, når han laver stort eller tisser.
Vi har indført en fast toilettur om morgenen og om aftenen. Så sidder han der i 3-10 minutter, hvor han hygger sig med at læse bøger. På denne måde, har han enkelte gange lavet stort i toilettet, hvilket han har syntes var ret sjovt, men det mest spændende har nu været at få lov til at skylle ud selv. Så siger vi fx det var sejt eller anden ros, men på en afslappet måde uden at gøre FOR stort et nummer ud af det.
Han vil jo meget gerne løbe rundt uden ble og det får han så lov til en gang imellem. Fx i noget tid inden han skal i bad eller en times tid herhjemme i weekenden. Det har givet nogle forskellige uheld, men han har faktisk ikke virket som om det har været det store nederlag for ham. Overhovedet! Men vi har da også altid været meget afslappede med det og siger fx ”jamen det er da fint, så ved du hvordan det mærkes når man tisser” eller lign.
For en måneds tid siden lavede han stort i badekaret, imens han var i bad. Det har vi dog kun oplevet denne ene gang. Han startede med at være noget forskrækket over det, men vi tog det afslappet og snuppede ham lige ind under bruseren og fik grint lidt over at det da var en værre drillelort, når den nu kom imens man var i bad i stedet for mens man sad på toilettet (som han lige havde gjort i 5 minutter inden han skulle i bad).
Så når han sidder på toilettet til de faste tidspunkter så siger han engang imellem, at det er vist en drillelort for den kommer altså ikke.
En dag han løb rundt uden tøj på inden han skulle i bad, fornemmede mor der var noget på vej, så jeg bad ham om at gå på toilettet inden han skulle i bad. Men det nægtede han for han var lige i gang med noget andet og inden jeg fik sat lillesøster fra mig, for at hjælpe ham på toilettet havde han lavet en lort på sofaen! Så løb han ud for at hente en klud i køkkenet og sagde at han selv ville tørre drillelorten op. Her blev han alså ret sur over at han ikke fik lov til selv at tørre den op!
Så vi har ikke fornemmelsen af at han har nogen nederlags følelse over de uheld der har været. Men når han nu har rendt rundt uden ble en times tid i weekenden en sjælden gang, har han jo aldrig på noget tidspunkt løbet ud på toilettet. Han ender jo altid med at lave i bukserne.
Og nogen gange når han lavet stort i bleen kan han finde på at sige at nu skal han på toilettet. Så forklarer vi så at nu ER det kommet ud i bleen, så nu er det altså bleen der skal skiftes. Så kan han godt finde på at blive lidt irriteret og spørge om hvorfor han ikke bare kan få lov at gå på toilettet.
Så vi synes jo overhovedet slet ikke han er klar til at smide bleen. Men føler på den anden side også at det er lidt svært at sige han SKAL have ble på når han spørger om han ikke godt må være fri (men det gør vi jo dog alligevel det meste af tiden - bare med få undtagelser)..
Vi ved godt at som udgangspunkt er din holdning at børnene ikke skal have bleen af førend de er helt klare. Men hvad med vores dreng, som så gerne vil gå uden, kan det mon her være ok at give ham de timer engang imellem herhjemme, hvor han går uden ble. Så bliver han glad og så tænker vi måske det kan øge hans fornemmelse for hvornår der sker noget.
Nogen gange tænker vi næsten at bleen er med til at gøre at han nærmest ikke ænser der sker noget. Han er simpelthen for opslugt af leg.
Men hvad tænker du om dette?
Med venlig hilsen
Forældre til en dejlig dreng:)