Brev:
Toiletbesøg
16. maj 2014
Alder:
4 år, 3 mdr.
Toiletbesøg
Hej Helen.
Har også lige et spørgsmål om vores datter på 4, nu jeg er igang. ;)
Jeg har haft skrevet til dig før ang. renlighed fordi hun gik og holdte sig og nægtede at tisse. Dit svar dengang hjalp, men hun har stadig et lidt anstrengt forhold til det med toiletbesøg. Det er dog meget bedre end dengang og det går rigtig fint i børnehaven nu. Herhjemme vil hun helst kun tisse, hvis jeg er med og helst på potten, der jo stadig står fremme til lillebror.
Jeg har dog oplevet få gange, at hun i leg med lillebror, selv er gået derud, men ofte spørger hun mig og vil gerne have mig med. Jeg har ikke villet presse hende til noget/ gøre det til et problem, men synes bare det kunne være så rart, at hun selv kunne gå ind og tisse uden jeg skal med. Og ligesådan at hun ville gøre det på toilettet, ligesom hun gør i bh og når vi er i byen.
Når hun er hos bedsteforældrene, nægter hun stadig alt og de giver hende bare ble på, som hun så tisser i, og så regner vi med, at det kommer efterhånden, som hun finder tryghed og sikkerhed i, at hun selv kan. Har jeg ret, eller har du forslag til hvad vi/de kan gøre for at hjælpe hende på vej?
Det samme gælder, når hun skal lave stort. Så vil hun have en ble på og lave det deri. Jeg har spurgt hende, om ikke hun kunne have lyst til at sidde på potten med bleen på og lave, men det stejler hun fuldstændig over og det er umuligt at få hende til at være på badeværelset, mens hun laver. Jeg har som nævnt, heller ikke ville presse en masse på, for vi skulle nødigt tilbage til, at hun bliver endnu mere usikker og slet ikke vil noget som helst!
Tager vi bare den tid det skal have og satser på det kommer af sig selv? Eller skal vi gøre noget for at træne det? Hvordan griber vi det lige an, når nu hun er så bevidst og alligevel så usikker?
På forhånd tak... :)
Mange hilsener herfra