Toiletbesøg

16. maj 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Toiletbesøg

Hej Helen.

Har også lige et spørgsmål om vores datter på 4, nu jeg er igang. ;)

Jeg har haft skrevet til dig før ang. renlighed fordi hun gik og holdte sig og nægtede at tisse. Dit svar dengang hjalp, men hun har stadig et lidt anstrengt forhold til det med toiletbesøg. Det er dog meget bedre end dengang og det går rigtig fint i børnehaven nu. Herhjemme vil hun helst kun tisse, hvis jeg er med og helst på potten, der jo stadig står fremme til lillebror.

Jeg har dog oplevet få gange, at hun i leg med lillebror, selv er gået derud, men ofte spørger hun mig og vil gerne have mig med. Jeg har ikke villet presse hende til noget/ gøre det til et problem, men synes bare det kunne være så rart, at hun selv kunne gå ind og tisse uden jeg skal med. Og ligesådan at hun ville gøre det på toilettet, ligesom hun gør i bh og når vi er i byen.

Når hun er hos bedsteforældrene, nægter hun stadig alt og de giver hende ...

Annonce

... bare ble på, som hun så tisser i, og så regner vi med, at det kommer efterhånden, som hun finder tryghed og sikkerhed i, at hun selv kan. Har jeg ret, eller har du forslag til hvad vi/de kan gøre for at hjælpe hende på vej?

Det samme gælder, når hun skal lave stort. Så vil hun have en ble på og lave det deri. Jeg har spurgt hende, om ikke hun kunne have lyst til at sidde på potten med bleen på og lave, men det stejler hun fuldstændig over og det er umuligt at få hende til at være på badeværelset, mens hun laver. Jeg har som nævnt, heller ikke ville presse en masse på, for vi skulle nødigt tilbage til, at hun bliver endnu mere usikker og slet ikke vil noget som helst!

Tager vi bare den tid det skal have og satser på det kommer af sig selv? Eller skal vi gøre noget for at træne det? Hvordan griber vi det lige an, når nu hun er så bevidst og alligevel så usikker?

På forhånd tak... :)

Mange hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor