Brev:
Kaos i toilet situationen hos en 3 årig
4. maj 2014
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kaos i toilet situationen hos en 3 årig
Kære Helen
Jeg søger desperat løsning på vores problem(som jeg ser det)med vores søns toilet situation.
A fyldte 3 år i marts. Han går i en Rudolf Steiner børnehave. Han/vi er meget glade for at at være der og jeg er selv steiner pædagog og kender stedet og lederen ret godt. Inden han startede i børnehaven gik han som de fleste børn med ble på. Han virkede ikke ret interesseret i toilet og hvad det tilhører. Men den børnehave har en princip, at når man starter i børnehave, SKAL man være blefri. Jeg vendte flere gange min frygt for at han er ikke parat at smide ble med lederen, hvor hun holdt fast i at de (personale) skal nok tage de "uheld" der vil komme. Hun besøgte os hjemme, hvor vi i ro fik snakket om de ting bl.a toilet situation igennem. Bottom line var at de skal nok gå med A på toilet lidt oftere, holde lidt mere vågent øje med ham osv. Det beroligede mig lidt, men jeg var dog stadig imod at har smider bleen helt, for det er jo en del at tryghed for ham. Og når man skal starte i børnehaven og SAMTID smide bleen, kan det virke meget stort på sådan en lille gut. Men igen, holdt hun fast i at det skal nok gå. Der skal siges at A har været "tisse-ren" lige så snart bleen kom af i slutning af februar måned.
Men nu er vi i maj måned og jeg synes hele situation er blevet uoverskuelig. A har fået et eller andet frygt for at gå "stort" på potten og vil ikke slippe af med afføringen. Han spiser fint af en dreng af hans alder, men holder sig. Og når det er gået 3-5 dage, laver han små klatter i underbukserne, uden at sige til at han har lavet noget. Det virker som om han er slet ikke opmærksom på at der skal komme noget ud. I en periode hjalp det med at have ham hjemme rendende uden underbukser, og det virkede, for lige så snart han mærkede at noget var på vej, løb han styrtende på toiletet. (Det var hans børnehavens lederens råd) Nu virker det ikke mere, for lige så snart han mærker at noget er på vej, løber han hen til potten, råber "Hjælp!!" og løber væk igen. Og sådan kan det godt fortsætte i godt stykke tid.
Jeg fik talt både med lægen og vores egen sundhedsplejerske, vi blev enige om at han skal have movicol i stykke tid for at satte maven i gang. Men nu er der igen gået 4 dage uden resultat i potten. Han begyndte bevidst at gemme sig for at lave "stort" i underbukserne. Og når jeg spørger ham hvad han laver, siger han "jeg laver lort".
Jeg prøvede at give ham ble på, når jeg kunne se at der skulle komme noget. Men det vil lederen af hans børnehave ikke jeg skal gøre. Hun begrunder der med at hvis han få ble på, risikerer vi at det vil tage endnu mere tid for ham at lære at gå på toilettet. Så nu sidder jeg med en dreng som ikke må få ble på og som holder sig, og det påvirker mig, for jeg ved hvor ubehageligt det er.
Vi har dog indført toilet tider, hvor han sidder på potten 15 min efter hver måltid, dvs morgen, middag, aften. Det har ikke givet resultat endnu.
Jeg skal også huske at nævne at jeg er gravid(termin i august) med sygemeldt med bækkenløsningen, og plukkeveer og har A hjemme de fleste dage om ugen. Og rent fysisk er det hård for mig at skulle klare hans "uheld" 3-6 gange om dagen. Men jeg vil så gerne hjælpe ham, og kan mærke at det tager hårdt på mig. Jeg bliver frusteret og reagerer nogle gange (hvis jeg har meget ondt) mindre hensigtsmessigt:-(
Hvad skal jeg gøre? Jeg vil helst ikke give ham ble på om dagen igen. Hvordan kan jeg hjælpe ham? Håber du kan give mig noget råd.
De bedste hilsner
A´s mor