Kaos i toilet situationen hos en 3 årig

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Kaos i toilet situationen hos en 3 årig

Kære Helen

Jeg søger desperat løsning på vores problem(som jeg ser det)med vores søns toilet situation.

A fyldte 3 år i marts. Han går i en Rudolf Steiner børnehave. Han/vi er meget glade for at at være der og jeg er selv steiner pædagog og kender stedet og lederen ret godt. Inden han startede i børnehaven gik han som de fleste børn med ble på. Han virkede ikke ret interesseret i toilet og hvad det tilhører. Men den børnehave har en princip, at når man starter i børnehave, SKAL man være blefri. Jeg vendte flere gange min frygt for at han er ikke parat at smide ble med lederen, hvor hun holdt fast i at de (personale) skal nok tage de "uheld" der vil komme. Hun besøgte os hjemme, hvor vi i ro fik snakket om de ting bl.a toilet situation igennem. Bottom line var at de skal nok gå med A på toilet lidt oftere, holde lidt mere vågent øje med ham osv. Det beroligede mig lidt, men jeg var dog stadig imod at har smider bleen helt, for det er jo en del at tryghed for ham. Og når man skal starte i børnehaven og SAMTID smide bleen, kan det virke meget stort på sådan en lille gut. Men igen, holdt hun fast i at det skal nok gå. Der skal siges at A har været "tisse-ren" lige så snart bleen kom af i slutning af februar måned.

Men nu er vi i maj måned og jeg synes hele situation er blevet uoverskuelig. A har fået et eller andet frygt for at gå "stort" på potten og vil ikke slippe af med afføringen. Han spiser fint af en dreng af hans alder, men holder sig. Og når det er gået 3-5 dage, laver han små klatter i underbukserne, uden at sige til at han har lavet noget. Det virker som om han er slet ikke opmærksom på at der skal komme noget ud. I en periode hjalp det med at have ham hjemme rendende uden underbukser, og det virkede, for ...

Annonce

... lige så snart han mærkede at noget var på vej, løb han styrtende på toiletet. (Det var hans børnehavens lederens råd) Nu virker det ikke mere, for lige så snart han mærker at noget er på vej, løber han hen til potten, råber "Hjælp!!" og løber væk igen. Og sådan kan det godt fortsætte i godt stykke tid.

Jeg fik talt både med lægen og vores egen sundhedsplejerske, vi blev enige om at han skal have movicol i stykke tid for at satte maven i gang. Men nu er der igen gået 4 dage uden resultat i potten. Han begyndte bevidst at gemme sig for at lave "stort" i underbukserne. Og når jeg spørger ham hvad han laver, siger han "jeg laver lort".
Jeg prøvede at give ham ble på, når jeg kunne se at der skulle komme noget. Men det vil lederen af hans børnehave ikke jeg skal gøre. Hun begrunder der med at hvis han få ble på, risikerer vi at det vil tage endnu mere tid for ham at lære at gå på toilettet. Så nu sidder jeg med en dreng som ikke må få ble på og som holder sig, og det påvirker mig, for jeg ved hvor ubehageligt det er.

Vi har dog indført toilet tider, hvor han sidder på potten 15 min efter hver måltid, dvs morgen, middag, aften. Det har ikke givet resultat endnu.

Jeg skal også huske at nævne at jeg er gravid(termin i august) med sygemeldt med bækkenløsningen, og plukkeveer og har A hjemme de fleste dage om ugen. Og rent fysisk er det hård for mig at skulle klare hans "uheld" 3-6 gange om dagen. Men jeg vil så gerne hjælpe ham, og kan mærke at det tager hårdt på mig. Jeg bliver frusteret og reagerer nogle gange (hvis jeg har meget ondt) mindre hensigtsmessigt:-(

Hvad skal jeg gøre? Jeg vil helst ikke give ham ble på om dagen igen. Hvordan kan jeg hjælpe ham? Håber du kan give mig noget råd.

De bedste hilsner

A´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder