Brev:
Ble 3 1/2 år
20. februar 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
Ble 3 1/2 år
Hej Helen.
Jeg skriver ang bleafvænning. Vores dreng på 3 1/2 år bruger stadig ble. Og han er meget vedholdende omkring ikke at ville prøve at sidde på toilettet. Jeg forsøger at skifte ham ved at han står ovenpå toiletbrættet og bliver skiftet stående, så vi kan få en snak om toilettet (kun med tissebleer selvfølgelig) og knytte tis etc til badeværelser. Han virker ret bevidst om, hvornår han gør det ene og det andet i bleen. Hans natble er stadig godt tung om morgenen.
Han blev vænnet natsutten for nogle uger siden ved at vi hver dag satte endnu en sut på en snor og tilsidst tog snoren med alle sutterne til et suttetræ, sagde farvel og gik ud og købte en stor gave. Dvs vi havde nedtælling over godt en uge, hvor vi talte om det hver dag, og det virkede.
Min tanke er, om man kan gøre det samme med bleen. Sætte krydser på et papir der viser ugen og så aftale af når vi sætter kryds den sidste dag, skal han prøve toilettet.
Vi vil så gerne igang, men er usikre på fremgangsmåden, hvor hurtigt, vi skal gå frem (hvor længe varer afvænningsperioden, ble om natten, men ikke om dagen osv). Vi har en meget vedholdende dreng, og vi vil meget nødig presse ham eller overskride hans grænser. Det er som om, han er bange for toilettet.
Har et par gange lokket med is ( ja temmelig upædagogisk men vi vil igang), men verdens største slikmund er ikke til salg for en is, når det handler om toilettet :-)
Vi er ikke desperate endnu, og børnehaven har heller ikke travlt, men vi kan godt bruge lidt inspiration.
På forhånd tak,
Maria