Brev:
Af med nattebleen
19. december 2013
Alder:
5 år
Af med nattebleen
Kære Helen.
Jeg har en dreng som netop er blevet 5 år. Han bruger stadig natteble.
Han var relativ sent om at komme af med den alm. ble. Faktisk skete dette ikke før han blev 3 år og 9 mdr. Han tisser af inden han skal sove og vågner engang imellem og skal ud og tisse i løbet af natten, men uanset om han har været oppe om natten er bleen stort set altid våd i mere eller mindre grad.
Han har i en periode for ca et år siden haft en længere periode med nightterror og vi har derfor ikke været så vilde med at skulle vække ham midt om natten for at tage ham ud og tisse. Desuden sover han (efter dit gode råd;-) sammen med sin lillesøster og det har givet specielt ham en mere rolig nat. Lillesøster, der er 2 1/2 år, sover lige så dårligt som storebror gjorde i den alder og vi er typisk inde ved hende 2-3 gange hver nat. Vi vil derfor gerne undgå at vække hende yderligere som vi frygter ville ske hvis vi blot tog bleen af storebror og lod ham tisse i sengen, med efterfølgende sengetøjsskift etc. (hvilket jeg egentlig heller ikke er tilhænger af)
Han er rent udviklingsmæssigt meget langt fremme på alle andre parametre og det undrer os derfor at lige nøjagtig dette ikke følger resten af hans udvikling.
Har du et godt råd til hvordan vi bedst muligt hjælper storebror af med bleen??? Eller kommer det af sig selv når han er klar til det???
Synes faktisk at der tidligere har været flere morgener hvor den har været mere tør end den er nu. Så vi frygter naturligvis at han bare har vænnet sig til at den er der og i søvne bare tisser.
Håber du har en god ide.....
Med venlig hilsen