Af med nattebleen

19. december 2013

Kategori:
Alder:
5 år

Af med nattebleen

Kære Helen.

Jeg har en dreng som netop er blevet 5 år. Han bruger stadig natteble.

Han var relativ sent om at komme af med den alm. ble. Faktisk skete dette ikke før han blev 3 år og 9 mdr. Han tisser af inden han skal sove og vågner engang imellem og skal ud og tisse i løbet af natten, men uanset om han har været oppe om natten er bleen stort set altid våd i mere eller mindre grad.

Han har i en periode for ca et år siden haft en længere periode med nightterror og vi har derfor ikke været så vilde med at skulle vække ham midt om natten for at tage ham ud og tisse. Desuden sover han (efter dit gode råd;-) sammen med sin lillesøster og det har givet specielt ham en mere rolig nat. Lillesøster, der er 2 1/2 år, sover lige så dårligt som storebror gjorde i den alder og vi er typisk inde ...

Annonce

... ved hende 2-3 gange hver nat. Vi vil derfor gerne undgå at vække hende yderligere som vi frygter ville ske hvis vi blot tog bleen af storebror og lod ham tisse i sengen, med efterfølgende sengetøjsskift etc. (hvilket jeg egentlig heller ikke er tilhænger af)

Han er rent udviklingsmæssigt meget langt fremme på alle andre parametre og det undrer os derfor at lige nøjagtig dette ikke følger resten af hans udvikling.
Har du et godt råd til hvordan vi bedst muligt hjælper storebror af med bleen??? Eller kommer det af sig selv når han er klar til det???

Synes faktisk at der tidligere har været flere morgener hvor den har været mere tør end den er nu. Så vi frygter naturligvis at han bare har vænnet sig til at den er der og i søvne bare tisser.

Håber du har en god ide.....

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.