Brev:
Dreng snart 4 år vil ikke af med bleen
8. december 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Dreng snart 4 år vil ikke af med bleen
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål omkring min dreng som bliver 4 år til marts.
For 1 år siden fik han en kasteop + dårlig mave virus, som varede i et par dage. Det tog nogle dage inden han igen havde appetit, og han blev så hård i maven så der gik 1 uge inden han kom på toillettet. Og det gjorde ondt. Så derefter ville han ikke lave stort, var bange for det skulle gøre ondt igen. Inden den virus lavede han stort 2-3 gange om dagen uden nogen problemer.
Vi havde så en måned hvor han havde ondt i maven, ikke ville på toillet og var rigtigt ked af det. Vores læge anbefalede nogle dråber som skulle gøre afførringen mere løs, men det smager ikke specielt godt, og selv om vi prøvede at gemme det i juice og saftevand kunne han smage det, og nægtede så at drikke. Så droppede vi de dråber, efter lidt tid kom han så ind i en rutine, hvor han laver stort 2-3 gange om ugen.
Han er ikke længere hård i maven, men han holder sig, fordi det åbenbart stadig er meget ubehageligt for ham at skulle skide. Han spiser varieret, drikker godt med vand, og bevæger sig meget.
Når vi kan mærke at det er op over, kan vi hvis vi f.eks leger fangeleg få ham til at glemme at han skal holde sig, så han slapper af, og så får han lavet stort. Han siger at det gør ondt, når han har skidt, og han kan også være lidt rød omkring anus, men der er ikke rifter eller blod, og med størrelsen på de lorte han laver kan jeg godt forstå at det gør ondt i rumpen. Han har ikke lavet stort i hele denne periode mens han er i børnehave.
Han virker ikke så besværet af det mere, han kan være lidt irritabel når han skal til lave stort. Men ellers er han en glad frisk dreng, som elsker at være i sin børnehave.
I sommers var vi gået igang med projekt af med ble, på med underbukser og det gik rigtig fint. Han tissede i potte, på toillettet, buske i haven, og på bildæk sammen med hunden. Når han skulle lave stort bad han om at få en ble på, og det fik han så. Et par gange fik han faktisk lavet i potten og på toilet, ren succes! Og der var meget ros :) Men siden ferien hvor han kom i børnehaven igen har han nægtet at ha underbukser på, og han tisser kun på potten, hvis han løber rundt hjemme uden ble og bukser. Og med nægter mener jeg at han bliver helt hysterisk ulykkelig hvis vi spørger om han vil ha underbukser på istedet for ble. Han er en tænksom dreng, og jeg har lidt på fornemmelsen, at han kan ha haft et uheld i børnehaven med våde bukser, og det så er derfor at han nægter at ha underbukser på.
Vi prøver at lade være med at gøre et stort nummer ud af det her med lort, potte, bleer og underbukser, men det ville være så dejligt, hvis man kunne hjælpe ham med den blokering han har i hovedet, for det virker som om det er der problemet sidder mere end i maven :S
Jeg har købt forskellige bøger om at gå på potten og tisse og skide, og dem synes han også er spændene at se i. Lillebror på 2år er begyndt at vise interesse for potten så han sidder der inden han skal i bad, og når han børster tænder, mens vi synger hjemmelavede tissepåpottensange, og han synes det er sjovt, og storebror er meget spændt på at se om der så ligger en lille tissetår (det har der ikke gjort endnu, men på et tidspunkt lykkedes det).
Er det bare at lade det ligge her under vinteren, og så til forår/sommer se om vi kan få lirket bleen af ham igen?
Håber at du kan finde hoved og hale i denne lange smører :)
Venlig hilsen
H