Brev:
Tilbagefald - renlighed
20. november 2013
Alder:
3 år
Tilbagefald - renlighed
Hej Helen.
Vores datter på 3 år var tidlig til at blive renlig, og har altid haft helt styr på det med at nå på toilettet i tide, både med "stort og småt". Hun smed bleen om natten primo august, og det er gået over al forventning, hun har kun tisset i sengen 2 gange i alt (lige i starten, efter hun smed bleen). Fra hun var omkring 2 år har hun ofte ikke haft ble på herhjemme, men har brugt den i vuggestuen/børnehaven. I juli smed hun dags-bleen helt, og der har været virkelig få tilfælde, hvor hun ikke lige er nået på toilettet (dybt optaget af leg, eller hvor der simpelthen har været for langt til toilettet til, at hun kunne nå det).
Vi har altid gjort meget ud af, at være positive omkring det, og de få uheld der har været har vi mødt med "pyt med det", "det var da noget drilletis", "det sker jo nogengange, sådan er det bare", "det tørrer vi da bare op" osv. osv. så hun ikke skulle føle sig mislykket. Hun er dog alligevel ofte blevet lidt ked af det, eller "stille" når hun en sjælden gang har tisset i bukserne.
I forrige uge tissede hun pludselig i sengen om natten 2 nætter i træk, og den ene dag i børnehaven tissede hun i bukserne 3 gange + 1 gang i bukserne herhjemme. Herhjemme stod hun bare helt stille og sagde "jeg tisser" - og så smågrinede hun lidt. Hun lød også næsten stolt, da hun viste mig poserne med gennemtisset tøj i børnehaven (jeg tror dog godt hun kan reagere sådan når hun bliver usikker). Jeg sagde ikke så meget, for jeg blev ret overrasket. Hun har nu tisset i sengen nærmest hveranden nat, og i morges var den gal igen, og der blev hun ret ked af det (selv om jeg igen prøvede at bagatellisere det).
Jeg har gransket min hjerne grundigt, og der er ikke ændret noget i vores hverdag, der er ikke sket noget særligt i børnehaven (ikke hvad jeg ved af, og jeg har også haft spurgt een af pædagogerne), og hun virker ellers til at trives.
Til info, så har vi ikke sat hende forebyggende på toilettet (det har vi selvfølgelig gjort den sidste uges tid, men ikke inden da) for det har ikke været nødvendigt - hun har selv sagt til. Hun har ofte kunnet gå flere timer uden at tisse efter hun er vågnet. Mht. at tisse i sengen, så kalder hun ikke på mig før hun normalt vågner, så jeg ved ikke, om hun har tisset tidligt på natten, og så har ligget og været våd uden at opdage det, eller om det er tidligt på morgenen hun tisser og dermed vågner af det (det virker dog ikke "varmt").
Hun drikker ikke mere end hun plejer.
Hun har fået tjekket sin urin, og der var ingen urinvejsinfektion.
Mine spørgsmål er derfor, hvordan vi bedst tackler dette? Skal vi give hende ble på om natten igen (de første 3 måneder gik jo uden uheld, så det virker mærkeligt...), og hvis ja, hvordan skal vi så præsentere dette for hende? Hvordan skal vi reagere overfor hende, ved disse situationer?
Med venlig hilsen
en mor, der har virkelig, virkelig meget vasketøj for tiden:-)