Tilbagefald - renlighed

20. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år

Tilbagefald - renlighed

Hej Helen.

Vores datter på 3 år var tidlig til at blive renlig, og har altid haft helt styr på det med at nå på toilettet i tide, både med "stort og småt". Hun smed bleen om natten primo august, og det er gået over al forventning, hun har kun tisset i sengen 2 gange i alt (lige i starten, efter hun smed bleen). Fra hun var omkring 2 år har hun ofte ikke haft ble på herhjemme, men har brugt den i vuggestuen/børnehaven. I juli smed hun dags-bleen helt, og der har været virkelig få tilfælde, hvor hun ikke lige er nået på toilettet (dybt optaget af leg, eller hvor der simpelthen har været for langt til toilettet til, at hun kunne nå det).

Vi har altid gjort meget ud af, at være positive omkring det, og de få uheld der har været har vi mødt med "pyt med det", "det var da noget drilletis", "det sker jo nogengange, sådan er det bare", "det tørrer vi da bare op" osv. osv. så hun ikke skulle føle sig mislykket. Hun er dog alligevel ofte blevet lidt ked af det, eller "stille" når hun en sjælden gang har tisset i bukserne.

I forrige uge tissede hun pludselig i sengen om natten 2 nætter i træk, og den ene dag i børnehaven tissede hun i bukserne 3 gange + 1 gang i bukserne herhjemme. Herhjemme stod hun bare helt stille og sagde "jeg tisser" - og så smågrinede hun lidt. Hun lød også næsten stolt, da hun viste mig poserne med gennemtisset tøj i børnehaven (jeg tror dog godt hun kan reagere sådan når hun bliver usikker). Jeg sagde ikke ...

Annonce

... så meget, for jeg blev ret overrasket. Hun har nu tisset i sengen nærmest hveranden nat, og i morges var den gal igen, og der blev hun ret ked af det (selv om jeg igen prøvede at bagatellisere det).

Jeg har gransket min hjerne grundigt, og der er ikke ændret noget i vores hverdag, der er ikke sket noget særligt i børnehaven (ikke hvad jeg ved af, og jeg har også haft spurgt een af pædagogerne), og hun virker ellers til at trives.

Til info, så har vi ikke sat hende forebyggende på toilettet (det har vi selvfølgelig gjort den sidste uges tid, men ikke inden da) for det har ikke været nødvendigt - hun har selv sagt til. Hun har ofte kunnet gå flere timer uden at tisse efter hun er vågnet. Mht. at tisse i sengen, så kalder hun ikke på mig før hun normalt vågner, så jeg ved ikke, om hun har tisset tidligt på natten, og så har ligget og været våd uden at opdage det, eller om det er tidligt på morgenen hun tisser og dermed vågner af det (det virker dog ikke "varmt").

Hun drikker ikke mere end hun plejer.
Hun har fået tjekket sin urin, og der var ingen urinvejsinfektion.

Mine spørgsmål er derfor, hvordan vi bedst tackler dette? Skal vi give hende ble på om natten igen (de første 3 måneder gik jo uden uheld, så det virker mærkeligt...), og hvis ja, hvordan skal vi så præsentere dette for hende? Hvordan skal vi reagere overfor hende, ved disse situationer?

Med venlig hilsen
en mor, der har virkelig, virkelig meget vasketøj for tiden:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene