Brev:
Pottetræning?
12. november 2013
Alder:
20 mdr.
Pottetræning?
Kære Helen
Jeg har lige brug for at stille et hurtigt spørgsmål, da jeg er lidt nysgerrig.
Vores dreng som nu er snart 20 mdr begyndte for en måneds tid siden at komme og sige "prut" nogle gange, når han havde lavet i bleen, og der var et par gange, hvor han også sagde "prut", og bagefter lavede i bleen. Vi købte en potte til ham. Ikke fordi vi har en forventning om at han bliver renlig nu, men så kunne vi prøve at sætte ham på potte, når han kom, hvis han havde lyst.
Han synes det er rigtig hyggeligt at sidde på potte, og så læser vi historier imens. Vi har ikke et fast mønster i løber af dagen, men prøver at sætte ham på potte om morgnen og om aftenen inden han skal i bad. Selvfølgelig kun hvis han har lyst, da han ikke skal forbinde det med en straf, eller noget der er træls. Jeg tror godt han nogle gange kan mærke hvis han skal lave stort, men det er selvfølgelig svært at sige til inden, og så kommer han ofte efter han har lavet. Det bliver jo så lidt tilfældigt om han kommer af med noget på potten.
Hvornår kan vi forvente at han begynder at få lidt mere kontrol over hvornår han skal lave eller tisse? Man siger jo også at drenge som regel er lidt langsommere til det end piger. Dagplejen har ikke en potte, men toiletsæde, så de ikke skal vænne sig fra potte til toilet. Men det er han ikke begyndt på endnu.
Kærlig hilsen
Rikke