Brev:
Processen med at smide bleen
18. oktober 2013
Alder:
3 år, 1 mdr.
Processen med at smide bleen
Hej Helen.
Ja, der er lige flere ting, der har hobet sig op her hos os :o)
Vi har her i efterårsferien for alvor taget fat på ”Projekt Ble”… Vores dreng har længe haft en meget god fornemmelse af, hvornår han skulle tisse, hvis han har gået rundt nøgen, og har også længe kommenteret på forhånd, når der kommer afføring og er derefter gået afsides. Så nu tænkte vi, at vi ville prøve stille og roligt og se, hvordan det går…
Vi har købt en toiletstol med stige til toilettet og for at gøre det lidt sjovt, har han her i starten fået lov at vælge et klistermærke og sætte på toiletstolen, hver gang han har tisset på toilettet. Vi har oplevet ham som værende meget optaget af og med på projektet, og han synes, at det her med klistermærkerne er rigtig skægt – han fortæller nogle gange stolt, at han ikke har ble på, når han har fået sin natble af om morgenen, og et par gange har han også selv sagt, at han gerne fx vil prøve at køre i bilen uden ble, hvis vi har skullet et sted hen… Vi har dog også nogle gange givet ham ble på, hvis vi fx har skullet ud på legepladsen el.lign. for ikke at risikere at skulle stå og skifte tøj på ham udenfor i kulden, og han insisterer stadig meget markant på at ville have ble på, når han skal lave afføring.
Hvor lang tid tager sådan en proces typisk? Fx før man tager skridtet fuldt ud, og så er der ikke noget, der hedder ble uanset fx tur, ude/inde etc.? I børnehaven har de sagt, at vi skal aflevere ham med ble på, og så begynder de så småt at vise ham toilettet osv., men at det godt kan være, at det først bliver til foråret, de lader ham smide bleen, da vi går vintertiden i møde, og der ikke er så mange ressourcer til at huske og spørge et enkelt barn om evt. toiletbehov, og de ikke ønsker, at han får for mange nederlag. Vi skal så bare blive ved med at øve uden ble derhjemme…
De sidste dage er interessen nok dalet lidt… Vi skal spørge ham lidt mere, om han skal tisse, og ofte siger han nej, og vi skal også aktivt opfordre ham til, at vi lige går ud og prøver engang imellem. Vi har ca. 1-2 uheld pr. dag, og nogle gange har han også nået at tisse lidt i bukserne, inden han så siger, at han skal tisse, og vi kan gå ud på toilettet. Er det normalt for processen, eller er det tegn på, at han i virkeligheden ikke er helt klar endnu? Og skal/kan vi gøre noget i forhold til at hjælpe ham til at sige til i lidt bedre tid, inden han skal tisse, så vi kan nå på toilettet fra start?
Glæder os til at høre fra dig!
Mange hilsener,
M.