Processen med at smide bleen

18. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Processen med at smide bleen

Hej Helen.

Ja, der er lige flere ting, der har hobet sig op her hos os :o)

Vi har her i efterårsferien for alvor taget fat på ”Projekt Ble”… Vores dreng har længe haft en meget god fornemmelse af, hvornår han skulle tisse, hvis han har gået rundt nøgen, og har også længe kommenteret på forhånd, når der kommer afføring og er derefter gået afsides. Så nu tænkte vi, at vi ville prøve stille og roligt og se, hvordan det går…

Vi har købt en toiletstol med stige til toilettet og for at gøre det lidt sjovt, har han her i starten fået lov at vælge et klistermærke og sætte på toiletstolen, hver gang han har tisset på toilettet. Vi har oplevet ham som værende meget optaget af og med på projektet, og han synes, at det her med klistermærkerne er rigtig skægt – han fortæller nogle gange stolt, at han ikke har ble på, når han har fået sin natble af om morgenen, og et par gange har han også selv sagt, at han gerne fx vil prøve at køre i bilen uden ble, hvis vi har skullet et sted hen… Vi har dog også nogle gange givet ham ble på, hvis vi fx har skullet ud på legepladsen el.lign. for ikke at risikere at skulle stå og skifte tøj på ham udenfor i kulden, og han insisterer stadig meget markant på at ville have ble på, når han skal lave ...

Annonce

... afføring.

Hvor lang tid tager sådan en proces typisk? Fx før man tager skridtet fuldt ud, og så er der ikke noget, der hedder ble uanset fx tur, ude/inde etc.? I børnehaven har de sagt, at vi skal aflevere ham med ble på, og så begynder de så småt at vise ham toilettet osv., men at det godt kan være, at det først bliver til foråret, de lader ham smide bleen, da vi går vintertiden i møde, og der ikke er så mange ressourcer til at huske og spørge et enkelt barn om evt. toiletbehov, og de ikke ønsker, at han får for mange nederlag. Vi skal så bare blive ved med at øve uden ble derhjemme…

De sidste dage er interessen nok dalet lidt… Vi skal spørge ham lidt mere, om han skal tisse, og ofte siger han nej, og vi skal også aktivt opfordre ham til, at vi lige går ud og prøver engang imellem. Vi har ca. 1-2 uheld pr. dag, og nogle gange har han også nået at tisse lidt i bukserne, inden han så siger, at han skal tisse, og vi kan gå ud på toilettet. Er det normalt for processen, eller er det tegn på, at han i virkeligheden ikke er helt klar endnu? Og skal/kan vi gøre noget i forhold til at hjælpe ham til at sige til i lidt bedre tid, inden han skal tisse, så vi kan nå på toilettet fra start?

Glæder os til at høre fra dig!

Mange hilsener,
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder