Af med natble

11. oktober 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Af med natble

Hej Helen

Længe siden, men nu har jeg endnu engang brug for et godt råd med Emil. Hans fortravles efter at have rykket børnehave og ved sidste samtale fik vi at vide de ikke har nogle bekymringer ud over det sædvanlige. Nogle ting at arbejde med, men ingen bekymringer i øvrigt. Så så dejligt, for nu skal han jo i skole til næste sommer.

Emil er nu fem et halvt år. Det der lige nu nager os er at han stadig bruger natble. Smed dagbleen lige da han blev tre år. Jo ikke noget ualmindeligt, men problemet er at han er blevet bevidst om at flere ad hans venner ikke bruger det mere. Han vil ikke sove over ved andre fordi "så tror de jeg er en baby- også driller de mig". Og det er jo bare så synd. Vi har fortalt ham at hans krop ikke er klar og at så kan han ikke øve sig i. At så er der ting han kan de andre ikke kan og sådan. Men klart nok er det ikke noget han synes batter overfor vennerne.

Vi har prøvet med at et nyt mærke bleer og kaldt dem nat.bukser i stedet. Efter et par siger han "hvorfor kalder i dem det, det er jo en ble?". Så dem købte han ikke.

Har overvejet at tage ham ud når vi går i seng. Men han sover enormt tungt (vi kan tænde lyset på værelset, finde tøj frem og tale uden at han så meget som bevæger sig), så han drikke så nem at få derud. Og min tanke er, at hvis det nu virker og han så kan smide bleen. Hvad så den dag han sover ved en ven og ...

Annonce

... han ikke bliver vækket?

Han drikker meget fra vi kommer hjem til han går i seng. Og vågner også tit og drikker. Gør det jo ikke nemmere. Har sagt han skal huske at drikke masse i børnehaven. Men synes heller ikke jeg vil nægte ham vand hvis han er tørstig. Og igen, selv hvis vi gjorde og det virker. Hvad så når han sover ude og de får masser af saftevand inden sengetid og det så går galt.

Så er lidt i vildlede om hvad vi kan forsøge os med. For han vil virkelig gerne.

Der er næsten noget i bleen hver morgen, men dog også dage hvor der ingenting er. De dage er han så så glad. Men vi har sagt den skal være tør hver morgen i en uge. Og der er aldrig gået mere end fire dage. Han vil gerne at vi bare prøver, men vi tænker det er dumt hvis ham næsten hver nat skal vågne og være våd. Dårlig søvn og dårlig oplevelse. Nogen gange tænker vi om han vågner om natten og tænker "ah jeg har ble på, så behøver jeg ikke gå op". For det kan han finde på om morgenen hvis han ikke lige får den af. Men faktisk tænker jeg mest at han simpelthen bare ikke vågner.

Vi er meget kede af at det betyder han ikke vil sove ved vennerne og på den måde hæmmer ham lidt. Min største frygt lige nu er at lillesøster overhaler ham indenom for hun har lige smidt dagbleen. Det ville være det største nederlag for ham.

Har du nogle tanker, forslag, ideer til hvad vi kan forsøge?

Hilsner,
R

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder