Brev:
Af med natble
11. oktober 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Af med natble
Hej Helen
Længe siden, men nu har jeg endnu engang brug for et godt råd med Emil. Hans fortravles efter at have rykket børnehave og ved sidste samtale fik vi at vide de ikke har nogle bekymringer ud over det sædvanlige. Nogle ting at arbejde med, men ingen bekymringer i øvrigt. Så så dejligt, for nu skal han jo i skole til næste sommer.
Emil er nu fem et halvt år. Det der lige nu nager os er at han stadig bruger natble. Smed dagbleen lige da han blev tre år. Jo ikke noget ualmindeligt, men problemet er at han er blevet bevidst om at flere ad hans venner ikke bruger det mere. Han vil ikke sove over ved andre fordi "så tror de jeg er en baby- også driller de mig". Og det er jo bare så synd. Vi har fortalt ham at hans krop ikke er klar og at så kan han ikke øve sig i. At så er der ting han kan de andre ikke kan og sådan. Men klart nok er det ikke noget han synes batter overfor vennerne.
Vi har prøvet med at et nyt mærke bleer og kaldt dem nat.bukser i stedet. Efter et par siger han "hvorfor kalder i dem det, det er jo en ble?". Så dem købte han ikke.
Har overvejet at tage ham ud når vi går i seng. Men han sover enormt tungt (vi kan tænde lyset på værelset, finde tøj frem og tale uden at han så meget som bevæger sig), så han drikke så nem at få derud. Og min tanke er, at hvis det nu virker og han så kan smide bleen. Hvad så den dag han sover ved en ven og han ikke bliver vækket?
Han drikker meget fra vi kommer hjem til han går i seng. Og vågner også tit og drikker. Gør det jo ikke nemmere. Har sagt han skal huske at drikke masse i børnehaven. Men synes heller ikke jeg vil nægte ham vand hvis han er tørstig. Og igen, selv hvis vi gjorde og det virker. Hvad så når han sover ude og de får masser af saftevand inden sengetid og det så går galt.
Så er lidt i vildlede om hvad vi kan forsøge os med. For han vil virkelig gerne.
Der er næsten noget i bleen hver morgen, men dog også dage hvor der ingenting er. De dage er han så så glad. Men vi har sagt den skal være tør hver morgen i en uge. Og der er aldrig gået mere end fire dage. Han vil gerne at vi bare prøver, men vi tænker det er dumt hvis ham næsten hver nat skal vågne og være våd. Dårlig søvn og dårlig oplevelse. Nogen gange tænker vi om han vågner om natten og tænker "ah jeg har ble på, så behøver jeg ikke gå op". For det kan han finde på om morgenen hvis han ikke lige får den af. Men faktisk tænker jeg mest at han simpelthen bare ikke vågner.
Vi er meget kede af at det betyder han ikke vil sove ved vennerne og på den måde hæmmer ham lidt. Min største frygt lige nu er at lillesøster overhaler ham indenom for hun har lige smidt dagbleen. Det ville være det største nederlag for ham.
Har du nogle tanker, forslag, ideer til hvad vi kan forsøge?
Hilsner,
R