Brev:
Renlighed - 3 år, 11 mdr.
17. juni 2013
Alder:
3 år, 11 mdr.
Renlighed - 3 år, 11 mdr.
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål vedr. renlighed. Det har taget lang tid for vores datter at smide bleen, og hun har stadig uheld, hvor der kommer lidt tis i underbukserne. Det havde jeg også selv, indtil jeg startede i skole, så det tager vi helt roligt :-)
Men vores datter nægter at bruge toilettet eller potten både herhjemme og i børnehaven til afføring. Hun har styr på, hvornår hun skal og kan godt bede om en ble både herhjemme og i børnehaven. Hun har også nogenlunde faste tidspunkter, for hvornår hun skal.
Vi har prøvet lidt af hvert for at motivere hende til at bruge toilettet. Dels talt om, at det er noget store børn gør, også hendes favorit legekammerater fra børnehaven – faktisk er hun den eneste fra hendes stue, der bruger ble – det bruger vi dog på ingen måder som argument. Vi har lovet hende et besøg i legetøjsforretningen, en vingummi, osv. Det hjælper ikke. Jeg spørger hende faktisk altid, når hun siger hun skal lave pubæ, om hun vil på toilettet eller have en ble. Et par gange har hun sagt toilettet, men går så helt i baglås og vil ikke, når det kommer til stykket. Hun vil heller ikke bruge potten.
En af de første gange, hvor hun selv bad om ble, forslog vi hende toilettet i stedte og prøvede at sætte hende derpå, men hun gik helt i baglås, og jeg sagde til min mand, at hun virkede bange, hvilket hun – desværre – hørte, for det virker som om, det næsten har forstærket det, og hun siger selv, at hun er bange. Vi har et toilet med en lille skammel og indbygget børnesæde, så hun sidder fint der, og hun kan jo sagtens finde ud af at tisse på det. Jeg vil ikke tvinge hende, det kommer der intet godt ud af! Den eneste gang, vi er kommet bare lidt i nærheden af en succes, var da min mand foreslog hende, at han kunne læse for hende, men hun sad der, men hun sad der jo bare uden rigtigt at prøve. Jeg har også tit prøvet at få hende til at prutte på toilettet, men lige lidt hjælper det.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad vi kan gøre for at komme videre med denne noget fastkørte situation, og jeg har brug for dit råd. Til august rejser jeg alene med hende til Danmark på ferie – far kommer først senere – og det er en lang rejse på 24 timer fra start til slut og med to flyskidt undervejs. Problemet med denne rejse består i, at hun dels er ved at være for stor til puslepladsen i flyet, dels er hun rædselsslagen for at ligge oppe på den. Vi havde allerede sidste år i juli en dum oplevelse, hvor hun skreg og var helt panisk, og hvor flypersonalet kom og spurgte, om vi havde et problem… Den slags vi jeg meget gerne udgå igen, og jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre, hvis hun stadig nægter at bruge toilettet, da der ligesom ikke er mange andre muligheder i et fly for at få en ble fyldt med afføring af hende.
Kan du hjælpe os videre? Det skal lige siges, at hun jo ellers ikke har noget problemer overhovedet og er meget velfungerende :-)
Mange hilsner,
Sanne